2024 TOP 10 épített motorja!
Már egy évtizedes hagyomány, hogy minden évben beszámolok a BIKEEXIF TOP listáiról.
Ez az objektív lista tisztán „adat-alapú”, vagyis az oldallátogatások és a közösségi médiában elért sikerek alapján képezi évente a magazin. Talán ezért is indították el 2015-ben a vállaltan szubjektív „Editors Choice” (szerkesztői válogatás) listát is. (Bónuszként pedig a King of Fuel 2014-es és a Pipeburn top listájának 2015-ös linkjeit is szerepeltetjük ebben a cikkben.)
TOP10 – 2014
TOP10 – 2015
TOP10 – 2016
TOP10 – 2017
TOP10 – 2018
TOP10 – 2019
TOP10 – 2020
TOP10 – 2021
TOP10 – 2022
TOP10 – 2023
Editors Choice 2015
Editors Ch. ’16/1
Editors Ch. ’16/2
Editors Choice 2017
Editors Choice 2018
Editors Choice 2019
Editors Choice 2020
Editors Choice 2021
Editors Choice 2022
Editors Choice 2023
TOP5 – 2014 King of Fuel
TOP10 – 2015 Pipeburn
A BIKEEXIF csapata ezúttal az adatokat december elejétől november végéig gyűjtötte, így több idő maradt számukra azok feldolgozására. Ebben az évben a magazin a közösségi média nézettségi adatokat kihagyta, és kizárólag arra a tíz gépre összpontosított, amelyek 2024-ben a legjobban megdolgoztatták a szervereiket.
10. Royal Enfield Super Meteor 650 / Cherry’s Company
Amikor Kaichiroh Kurosu japán mesterembert megkereste a Royal Enfield, hogy építse át a nemrég bemutatott Super Meteor 650-est, Kurosu-san mindent beleadott. A középkategóriás cruiser oldalkocsiján túl, maga a motor átépítése is elég menő ahhoz, hogy önmagában is különleges legyen.
A módosítások a KONI lengéscsillapítókkal rugózott, Earles elülső kerekekkel kezdődnek. A Super Meteor váza már eleve olyan geometriával rendelkezett, amely illik Kaichiroh stílusához, de a japán mester mégis végrehajtott néhány finom változtatást – például a váz és a lengőkar tengelyének módosítását, hogy eltolja a motort, hogy az befogadhasson egy szélesebb hátsó kereket.
Az új karosszériát acélból és alumíniumból formálták, reprodukálva a Cherry’s Company jellegzetes stílusát. A hozzá illő oldalkocsit is „a semmiből készítették”, kézzel készített hungarocell alapra formázott üvegszálak felhasználásával. A motor laprugós felfüggesztéssel rendelkezik, amelyet egy hagyományos lengéscsillapító segít. A Royal Enfield Super Meteor 650-es és oldalkocsijának vonalai tökéletesen kiegészítik egymást, különösen a fekete és arany fényezéssel.
9. Harley-Davidson Sportster / Mule Motorcycles
Richard ‘Mule’ Pollock idén folyamatosan finom Sportster-alapú flat trackerekkel és street trackerekkel kényeztette az olvasókat. Így elkerülhetetlen volt, hogy felkerüljön a listára.
Ez a „fehéren izzó” 1997-es Harley-Davidson Sportster 883-as egy telivér Hooligan-osztályú flat track versenyzőnek készült, Mule széleskörű versenyzői- és építői tapasztalataiból merítve. A különböző Hooligan-sorozatok szabályai között ugrálva Mule igénybe vette a futómű, a teljesítmény és a karosszéria módosítások számos készletét.
A hátsó felfüggesztés alsó rögzítési pontjait előrébb helyezték, és állítható K-Tech lengéscsillapítókhoz csatlakoztatták. Elöl a Yamaha R6 villákat a J.J. Flairty cégtől származó toldásokkal hosszabbították meg, és egyedi tartólábakkal, valamint egy eltolt kormányfejcsapágy-készlettel párosították. Az ODI kormány felül helyezkedik el, míg a motor jobb oldalát egy egyedi Mule lábtartó díszíti.
A Mule a 883-as motort 1200 köbcentiméteresre növelte, egy csomó felturbózott alkatrészt dobott rá, és egy erősen módosított Cone Engineering kipufogót tett rá. Az építés többi része hagyományos flat track stílusú; egy Storz üzemanyagtartály, egy First Klass Glass hátsó rész, egy Saddlemen ülés és 19 colos Roland Sands Design flat track kerekek.
8. Harley-Davidson Panhead / Sean Jackson
A Biltwell Inc. által szervezett Biltwell People’s Champ egy évente megrendezésre kerülő, alulról építkező verseny, amely olyan egyedi építőket mutat be, akik máskülönben nem lennének könnyen megtalálhatóak.
Ez az 1948-as Harley Panhead, amelyet Sean Jackson épített, megnyerte a tavalyi Biltwell People’s Champ-et – és aztán „felrobbant az internet” tőle. Könnyű megérteni, hogy miért. A motor gyakorlatilag az egyetlen eredeti alkatrész, ami ezen a Panhead-en megmaradt, és még azt is alaposan átépítették George Banks és Gary Ellis jóvoltából.
A motor most egy moduláris vázban van elhelyezve, amelyet Sean SolidWorks programban tervezett, mielőtt 1/4″-vastagságú lézervágott acéllemezekből összerakta volna. Az első keresztirányú vezetővas-villákat kézzel készítették, az 1930-as évekbeli Harley-Davidson DAH gépből merítve ihletet. A Led Sled Customs Invader kerekek teszik teljessé a guruló alvázat, a hátsó két Brembo fékkel – amelyek közül az egyik „hegymenet-fékként” működik.
A motor felső traktusában egy pár kézzel készített osztott tankot találsz, és a motor bőrnyergét felemelve válik láthatóvá a motor egyedi indítókarjának forgattyúja. Sean megtartotta a Panhead eredeti kick-indítóját, de egy kézi (kurblis) indítót is beszerelt egy V12-es Rolls-Royce Merlin repülőgépmotorból (!), ahogyan azt a Supermarine Spitfire ikonikus motorjában használták.
7. Honda Shadow / Frontwheel Motors
A ’80-as években tervezett Honda Shadow (Ázsiában Steed néven ismert) egy japán gyártmányú cruiser volt, amely a Harley-Davidson stílusát utánozta, kisebb és olcsóbb kivitelben. De az indonéz Frontwheel Motors kezében ez az 1990-es modell (keleten hivatalosan VLX600 néven) úgy néz ki, mint egy millió dollár kp-ben.
Figyelemre méltó, hogy a Frontwheel csapatának mindössze annyit kellett tennie, hogy a Honda Shadow vázát a kívánt bobbed stílushoz igazítsa, és levágja a sárvédő merevítőket. Az 1949-es Indian Model 249 Scout vizuális mintáit átvéve új karosszériát készítettek hozzá – beleértve a mogyorótartályt, a lamellás oldalsó borításokat és a kacsafarkú hátsó sárvédőt. Végül egy takaros szólóülés is került a motorra.
A Shadow mostantól 16 colos kerekeken gurul, öt col széles Shinko gumikkal, míg a kézzel készített villavédő burkolatok markáns vizuális hangsúlyt adnak a vas elejének. A Frontwheel átépítette a fáradt, öreg Honda motort is, és egy elegáns, kettő-a-kettőbe kötött kipufogórendszert készített hozzá.
A befejező simítások közé tartozik a hagyományos „dogbone” elemre szerelt 1″-os kormány, a minimál kezelőszervek, a megfelelően apró fényszóró és az egyedi fényezés, amely a klasszikus Honda »wing« logó előtt tiszteleg. Ritkán találkozunk ilyen tiszta custom cruiserrel – különösen, ha egy ilyen szerény donort használ.
6. Triumph Scrambler 400 X és Speed 400 / K-Speed
A K-Speed srácok mesterei annak, hogy kis teljesítményű motorkerékpárokból lendületes customokat csináljanak, és ritkán hibáznak. Nem sokkal azután, hogy a Triumph új, kis méretű Scrambler 400 X és Speed 400 megjelent a színen, a thaiföldi alakulat fogott mindkettőből egyet-egyet, és csodát tett!
Ezek a motorok nagyon jól néznek ki már alapból is, ezért a K-Speed arra összpontosított, hogy olyan megfontolt módosításokat hajtson végre, amelyeknek kellőn nagy hatása lesz. A Triumph Scrambler 400 X új segédvázat, rövidített ülést és karcsú hátsó sárvédőt kapott. Az eredeti üzemanyagtartály egyedi pántot visel a tetején, és egy LED-es fényszórót.
Mindkét motor bordázott motorborítást, magas első sárvédőt és a sebességmérők áthelyezéséhez szükséges konzolokat visel. A K-Speed Triumph Speed 400 abban különbözik a Scrambler 400 X-től, hogy a fényszórója nagyobb (és rács nélküli), az ülése hosszabb, és a színösszeállítása is más. Emellett alacsonyan elhelyezett kipufogót használ, ellentétben a Scrambler magasan elhelyezett rendszerével.
Még az egyedi építések elemeinél is nagyobb a K-Speed egyre bővülő „csavaros” alkatrészkínálata. Így sok olyan elem, amelyet ezekhez az egyhengeres Triumph Scramblerekhez adtak hozzá, pillanatok alatt felkerült az internetre a „hétvégi harcosok” számára, akik maguk szeretnék átalakítani saját Triumph 400-asukat.
5. Honda Monkey / K-Speed
Milyen gyakran fordul elő, hogy egy custom shop egy év alatt kétszer is bekerül a Top 10-be? Nem túl gyakran. De tekintve, hogy a K-Speed milyen termékeny, nem vagyunk meglepve. Ez az oldalkocsival felszerelt Honda Monkey szűken megelőzte a K-Speed egyedi Triumph 400-asát, és ezzel bejutott az öt legjobb custom motor közé, rengeteg bájos elemmel. A megbízás kissé furcsa volt: a K-Speed egy egyedi Honda Monkey-t szeretett volna a műhely jellegzetes stílusában, amelyet aztán elküld egy harmadik félnek, hogy szereljen rá oldalkocsit is. Miután ez megtörtént, a motort vissza kellett juttatni a K-Speedhez, hogy az oldalkocsit esztétikailag összhangba hozzák a járművel.
A K-Speed kezdetben túl elfoglalt volt ahhoz, hogy elvállalja a projektet, de az ügyfél folyamatosan hívogatta őket – és a bolt alapítója, Eak végül engedett. Egy korábbi K-Speed Monkey-t használva sablonként, a csapat elkezdett alkatrészeket szerelni a motorra az egyre növekvő Diabolus katalógusból – kezdve a lefelé fordított villával és egy megnyújtott lengőkarral.
A Monkey új segédvázat és ülést, mini-ape kormányt, kerékborítást és bütykös gumikat is kapott. Az oldalkocsit a K-speed a hozzá illő kárpitozással látta el, a kereket pedig ugyanezzel a borítással és gumival szerelte fel. A fényes fekete fényezés pedig időtlen stílust kölcsönöz ennek az ellenállhatatlan járgánynak.
4. Öthengeres Puch / Uwe Oltmann
Ez a megdöbbentő többmotoros moped azzal a kétes hírnévvel rendelkezik, hogy az egyetlen olyan motorkerékpár ezen a listán, amely nem vezethető. Nem arról van szó, hogy nem működik; mind az öt henger lelkesen végzi a dolgát. De ha egyszer beindulnak, túl zajosak és túl forrók ahhoz, hogy a jármű igazán használható legyen.
Ez Uwe Oltmann munkája – egy német szerszámkészítőé, akinek hobbija a régi autómotorok építése és a mopedekkel való pepecselés. Ez a projekt egy 1976-os Puch Maxi S mopeddel kezdődött, amelyhez Uwe rögtön négy további Puch motort épített! Mindegyik motort 70 köbcentisre fúrták fel, az alsó három motort pedig egy központi tengely köti össze, a negyedik és ötödik motort pedig szíjhajtás foglalja egységbe.
Nem csak a Puch ötmotoros kialakítása különleges. Ez a moped egy prototípus lengőkarral és egy verseny-specifikus WP felfüggesztéssel is rendelkezik, mindkettő Ralf Waldmann 1993-as Aprilia RS 125 R Grand Prix versenyautójából származik. Az első kerék egy erősen módosított mopedfelnit használ, a hátsó kerék egy PVM magnéziumból készült darab, a fényszóró és a segédkeret pedig egyedi darabok.
Uwe alkotása lenyűgöző – különösen, amikor beindítja. Az indítási sorrend magában foglalja a hátsó kerék megpörgetését, hogy az első motor beinduljon, majd minden egyes következő motor lendítőkuplungjának kioldását egy csavarkulccsal. A 350 köbcentis Puch 127,5 decibelt ad ki teljes fordulatszámon, és csak úgy lehet leállítani, ha mind az öt gyertyát kihúzzuk!
3. BMW R nineT / Smoked Garage
Az indonéziai Smoked Garage-nak nagyon konkrét feladatai voltak ezzel a BMW R nineT-val kapcsolatban; „Csináljatok valamit, amit Batman is hajtana!” A feladatot maradéktalanul teljesítették – és közben az idei dobogóra is felkerültek.
A csapat nem akart kompromisszumot kötni a BMW használhatóságával kapcsolatban, ezért a futóművet békén hagyták, és a kozmetikai változtatásokra koncentráltak – kezdve a kézzel készített szénszálas üzemanyagtartállyal és a farokrészekkel. Egyedi alumínium burkolatok díszítik a motor alsó felét.
Elöl egy megnövelt sárvédő ül, amely egy új LED-es fényszórót takar. A Smoked felcsatolható kormányt, egy rakás Motogadget alkatrészt és egy teljesen állítható hátsó lengéscsillapítót is felszerelt. A finomabb részletek közé tartoznak az apró LED-es hátsó lámpák és az oldalra szerelt rendszámtáblatartó.
Igazi Sötét Lovag stílusban szinte minden alkatrész fekete színben pompázik – beleértve az egyedi dupla kipufogókat és a BMW tank kerekeit is. Ez a gótikus café racer céltudatos és gonosz, de mégis alaposan vezethető (slick gumik csak a látszat kedvéért vannak rajta.)
2. Minimotor / MotoRelic
A különleges mérnöki munka mindig felpörgeti az olvasók kíváncsiságát és nincs is furcsább, mint egy túlméretezett minimotor egy Yamaha motoros szán erőforrásával. A MotoRelicnél dolgozó Sean Skinner építette. Ez a különc gép azonban messze van azoktól az 5 lóerős gépektől, amelyeken Sean motorozni tanult. Egy 1982-es Yamaha SRV 540-essel kezdte – egy kétütemű, húzós indítású motoros szánnal, amely 60 lóerős volt. Miután a motort kiszerelték a szánból, és a maradékot eladták, hogy a költségvetés egy részét visszanyerjék, a projekt végre elindulhatott.
A motor alapos átépítésen esett át, és a CVT sebességváltóját egyedi szettre cserélték, amely egy Belt Drives Ltd. szíjhajtási csigát, egy egyedi adaptert és egy módosított ötfokozatú Harley sebességváltót tartalmazott. Mindez egy krómozott vázban kapott helyet, elöl pedig egy Yamaha RD350 kormánynyak és egy Honda ATC200 háromkerekű villa ül.
A 16 colos Henry Abe kerekekre Pirelli MT60RS abroncsok kerültek, míg hátul egy Honda CB750F Super Sport fék biztosítja a fékerőt. Szinte minden más egyedi – beleértve az alumínium üzemanyagtartályt, az ülést és a húzós indítókart is. Az egész, Sean saját szavaival élve, „sok szempontból ellenszenves”.
1. Harley-Davidson Pan America / Powerbrick
Tim Somers és a Powerbrick csapata alig több mint két évvel ezelőtt robbant be a színpadra, és gyorsan nevet szerzett magának egy sor menő BMW K-sorozatú custom modellel. Így aztán az év elején váratlanul ért minket, amikor egy teljesen más motorkerékpárra alkalmazták a jellegzetes esztétikájukat: egy Harley-Davidson Pan America-ra.
Lehet, hogy a Pan America alapvetően egy kalandmotor, de a custom építők körében is nagy sikert aratott. A Powerbrick megoldása legalább annyira radikális, mint amennyire rafinált – az okos egyedi alkatrészeket a Pan America néhány jellegzetes saját darabjával kombinálja. Tim úgy hívja, hogy „az utcai vadász, amit a Harley sosem adott ki”.
A Powerbrick a Pan America jellegzetes „cápaorrú” elem felső részének levágásával kezdte a munkát – ehhez a motor TFT műszerfalának áthelyezésére is szükség volt. Ezután eltávolították a nagy műanyag csíkot, amely a széria üzemanyagtartály felett futott, és a tartály alatta megbúvó részeit megtisztították. A hátsó rész még extrémebb átalakításon esett át, új segédvázzal és 3D nyomtatott karosszériaelemekkel, a Nius Moto jóvoltából.
A dinamikus Harley részleteinek ecsetelésével köteteket tölthetnénk meg; az RC Racing hűtőtől kezdve a fűzött kerekeken, az LSL kormányon, a LED-es világításon, a Noco akkumulátoron, a CTEK akkumulátor-kezelő rendszeren és a Venhill féktömlőkön át. A kipufogórendszer a Nius Moto egyedi fejcsöveit használja Powerbrick kipufogóval, a fényezés pedig az Aston Martin „Spirit Silver” színére hajaz.
Forrás: BIKEEXIF