Jan
9
2024

Top 10 – Editor’s Choice 2023

Ahogy azt múlt heti cikkemben írtam, 2014 óta minden évben bemutatjuk a BikeExif Top 10-es épített motor listáját, illetve 2015-től az „Editor’s Choice” rangsorukat is.

Előbbi objektív lista, mivel tisztán „adat-alapú”, vagyis az oldallátogatások és a közösségi média megosztások számai alapján képezi évente a magazin. Utóbbi pedig vállaltan szubjektív, hiszen a magazin szerkesztői választják ki néhány egyszerű szabályt betartva a számukra legkedvesebb épített motorkerékpárokat.

Ezek a magukra mért szabályok a következők:

  1. Csak olyan motorokat választanak be a „szerkesztői listába”, amelyről az év során teljes és átfogó cikket írtak.
  2. Egy építőnek csak egy motorja szerepelhet a listán.
  3. Az „adat-alapú” (népszerűségi) listán már szereplő motorok közül nem választanak.

TOP10 – 2014
 TOP10 – 2015
TOP10 – 2016
TOP10 – 2017
TOP10 – 2018
TOP10 – 2019
TOP10 – 2020
TOP10 – 2021
TOP10 – 2022
TOP10 – 2023

Editors Choice 2015
Editors Ch. ’16/1
Editors Ch. ’16/2
Editors Choice 2017  
Editors Choice 2018 
Editors Choice 2019
Editors Choice 2020
Editors Choice 2021
Editors Choice 2022

TOP5 – 2014 King of Fuel
TOP10 – 2015 Pipeburn

Honda CBR954RR Fireblade / Bottpower

Tekintettel David Sanchez széleskörű múltjára, mint élvonalbeli motorverseny mérnök, nem csoda, hogy műhelye, a Bottpower által készített motorkerékpárok határozott „célszerszámnak” tűnnek. Ez a Honda CBR954RR Fireblade erőforrással hajtott sportmotor azonban még a Bottpower mércéjéhez képest is extrém.

David 21 évvel ezelőtt álmodta meg ezt a brutális Fireblade-et. Alkotásakor egy olyan motort képzelt el, amely rácsos vázzal, egyedi első felfüggesztési rendszerrel, valamint szabadon álló üzemanyagtartállyal rendelkezik. Egy vadonatúj Blade motorját, kerekeit és lengőkarját felhasználva, a Bottpower társalapítójával, Hugo van Waaijen-nel együtt egészen a váz megépítéséig jutott, mielőtt a projekt ismeretlen okokból megakadt. (Végül évek teltek el a jármű teljes megépítéséig.)

A Fireblade motorja egy egyedi rácsos vázra van felfüggesztve, amelyet úgy terveztek, hogy keskenyebb és könnyebb legyen, mint egy átlagos egyliteres sportmotor. Az első felfüggesztés a jól ismert Hossack-konstrukción alapul, de néhány kulcsfontosságú változtatással, hogy még jobb legyen.

A Fireblade szűkös karosszériáját 3D nyomtatással és szénszállal erősítették meg. Az üzemanyagot egy egyedi készítésű tartályban tárolják (ugyanolyan típusú rendszer, mint amit a versenyautókban használnak), míg a szénszálas farokrész segédvázként funkcionál. Az idomok alatt egy testreszabott elektromos rendszer található, adatgyűjtési képességekkel kiegészítve.

A motorkerékpár emellett titán kipufogórendszerrel büszkélkedhet, továbbá Akrapovič kipufogóval és a hollandiai TFX Suspensiontől származó, egyedi készítésű lengéscsillapítókkal rendelkezik. David Morlaconak hívja, ami szabad fordításban „nagy harci bikát” jelent.

Yamaha RZV500R kétütemű restomod / Championship Cycles

Mike Vienne vezeti a Championship Cycles-t Los Angelesben egy olyan filozófiával, amellyel könnyű azonosulni: „A kevesebb több – mert a több nehéz, és a nehéz lassú”. Így amikor egy 1985-ös évjáratú Yamaha RZV500R gurult be a műhelyébe, sok javítanivalót látott rajta – a motor ritkasága és ikonikus státusza ellenére.

A kizárólag a japán piacon kapható RZV500R-t alumínium vázzal, hosszirányban elhelyezett hátsó lengéscsillapítóval és egy 16-os első, ill. egy 18-as hátsó kerék furcsa kombinációjával szerelték fel. A szigorú japán károsanyag-kibocsátási előírások miatt akkoriban ezt a modellt is megregulázták – így bár a 88 lóerős RZ500-on alapult, csak 64 lóerős volt. Alkotójának küldetése tehát az volt, hogy helyrehozza ezeket a hibákat.

Mike megtartotta az RZV kézzel hegesztett alumínium vázát, de az első és hátsó segédvázakat, a lengőkart, és a felfüggesztés összekötő elemeit CNC-vel megmunkált részekre cserélte, a jól ismert gyártó, Mark Atkinson jóvoltából. Az új villák és a rugóstagok a Nitrontól származnak, az új kerekek pedig könnyű, kovácsolt alumínium Dymag darabok.

Mike ellenállt a késztetésnek, hogy az RZV-t egy Wayne Rainey Marlboro replikává alakítsa, ehelyett inkább a Daytona 200-on az 1980-as évek elején versenyző GP motorok irányába fejlesztette a járművet. Elöl módosított klasszikus Yamaha burkolatok láthatók, hátrébb pedig egyedi készítésű szénszálas idomok találhatók a tankon és a hátsó traktuson. A kétütemű motort 100 lóerőre módosították, a fényezés pedig retro jellegű.

Suzuki Katana restomod / dB Customs

Imádjuk a Darren Begg által épített, ’80-as évekbeli sportmotorok restomodjait, így könnyű döntés volt ezt a Suzuki GSX1100S Katana-t felvenni az idei listára. Mint Darren összes épített modellje, a ’82-es Katana is stílusosan követi a formát és a funkciót. A teljesen fekete fényezés roppant elegáns. A motorban most Wiseco dugattyúk futnak, túlméretezett szelepekkel, továbbfejlesztett vezérműtengelyekkel és rudakkal.

A motor egy Yoshimura karburátoron keresztül szívja be a levegőt, amely egy Racefit titánium kipufogórendszeren keresztül távozik. Az Öhlins tagok remekül szolgálnak, a Dymag kerekek súlycsökkentést és stílust adnak, a Brembo fékek pedig teszik a dolgukat.

A motor sziluettje hibátlan. A jármű egy régi/új gyártású Katana idomot visel a Magical Racing szénszálas szárnyaiból, egy hátsó fedelet a japán Unicorntól, valamint egy Daytona és AC Sanctuary által gyártott ülést. A rendkívül jól specifikált cockpittől kezdve a számos csúcskategóriás szerelvényig bezárólag, nincs semmi ezen a Katanán, amit ne fejlesztettek volna tovább.

Riva ihlette Harley Sportster / Hazard Motorcycles

Lehet, hogy össztűz alá kerülök, amiért egy fával díszített motorkerékpárt is felvettem erre a listára, de ez a Harley-Davidson Sportster kézzelfoghatóan az egyik legelegánsabb motor idén. Matteo Fustinoni építette a Hazard Motorcycles-nél. A jármű a valaha készült egyik legkiválóbb hajó, a Lamborghini Riva Aquarama előtt tiszteleg.

Matteo a Lago d’Iseo-n nőtt fel – a Riva hajógyárak otthonában -, így a legendás, fából készült vízi járművek különleges helyet foglalnak el a szívében. Ferruccio Lamborghini személyes Riva Aquarama-ja pedig egy különösen mitikus/kultikus tárgy. A történet szerint miután megrendelte magának az Aquaramát, két V12-es Lamborghini-motort küldött a Rivának, hogy a hajót az amerikai gyártmányú V8-asok helyett, azokkal szereljék fel.

Matteo Sportsterje dragbike sziluettjével tiszteleg a Lambo-motoros Riva figyelemre méltó sebessége előtt. Az elegáns első burkolat egy rugós villát rejt, amely egy 18 colos Laverda kerékbe kapaszkodik. Hátul a merev far egy 16-os kerékhez van rögzítve egy Racemaster slickkel.

A fa betétek, amelyek a burkolatot és az egyedi osztott üzemanyag- és olajtartályokat díszítik, valamint a kék és fehér elemek közvetlen utalások a hajó színvilágára. Számos egyedi készítésű jelvény és díszítőelem növeli a misztikumot. De vannak finomabb részletek is – például az, ahogyan a Sportster első hengerét elforgatták, hogy a két Weber karbi is helyet kaphasson.

Zero SR/S elektromos motorkerékpár koncepció a Huge Designtól

A jó design sosem megy ki a divatból. Hét évvel ezelőtt a Huge Moto alapítója, Bill Webb megálmodta egy Honda CBR1000RR-alapú koncepciómotor alapjait. Idén Bill ezt a Zero Motorcycles elektromos sportmotorjához, az SR/S-hez igazította – és a design még mindig olyan frissnek tűnik, mint amikor először megalkotta.

A Huge Moto ‘Zero SR-X’ megtartotta a donor motor 110 lóerős erőforrását, a Showa felfüggesztést és a J.Juan fékeket. De „átöltöztették”, hogy a Huge Moto által ismert agresszív sci-fi esztétikát kövesse. Elöl futurisztikus burkolat és széles LED-es fényszóró ül, a karosszéria felső része mélyen formázott, hogy befogadja az eredeti műszerfalat és a gyújtást, végül a dizájn a darázsszerű farokrészig szűkül.

A karosszéria nemcsak hihetetlenül jól néz ki, hanem el is rejti a motor hajtásláncának egy részét, miközben kiemeli a mechanikai részeket. Bill szerint; „Az elektromos hajtásláncok legnagyobb kihívása a vizuális unikalitás hiánya”. A Zero SR-X moduláris karosszériája azonban megfelel ennek az elvárásnak is.

Yamaha MT07 flat tracker / Palhegyi Design

Egy jó séf képes egy maradékkal teli hűtőszekrényben talált elemekből is ízletes ételt készíteni. Jeff Palhegyi hűtője pedig tele van „maradékokkal” – ha megbocsátjátok nekem ezt a hasonlatot. Jeff tapasztalatai, mint gyártó és vázépítő, biztosítja, hogy jól ismerje a flat track versenygépek építésének művészetét is. Ez a különleges építmény ugyanazt a sablont használja, mint az MT07-DT – egy Yamaha MT07-ből származó versenymotor, amelyet az Estenson Racing az amerikai flat track TT versenysorozatban indít. Jeff jelentős szerepet játszott az MT07-DT kifejlesztésében, így kívül-belül ismeri a motort.

Mivel műhelye, a Palhegyi Design már számtalan Yamaha MT07-DT flat track vázat épített, Jeff úgy döntött, hogy összegyűjti négy különböző prototípus megmaradt alkatrészeit, hogy összerakja a saját MT07-DT-jét. Összehegesztett egy krómozott rácsos vázat, melyet egy 2021-es Yamaha MT-07 motorral szerelt fel. Hátul egy csővázas lengőkar ül, amelyet egy excentrikus tengelyre szereltek, amely teljes körű állítási lehetőséget biztosít.

A szénszálas karosszéria tetején egy replika Estenson Racing grafika és egy Saddlemen ülés található. A motoron Öhlins felfüggesztés, Brembo fékek, Roland Sands Design kerekek és egy rakás Yamaha Racing felszerelés található. A rengeteg prémium alkatrésznek köszönhetően Jeff flat trackerje készen áll arra, hogy felszántsa a legközelebbi TT-pályát!

Harley Pan America flat tracker / Motocrew

Bár sokan szkeptikusan fogadták a Harley-Davidson ötletét, hogy adventure motorokat adjon ki, a H-D Pan America jó fogadtatásra talált, amikor piacra került. Arra azonban senki sem számított, hogy milyen jól néz ki, ha megfosztjuk ezt a járművet a vaskos idomaitól!

Ez a goromba Pan Am Chris Scholtka, a Motocrew név mögött álló német tűzoltó és custom motorépítő munkája. A Touratech óriáscéggel együttműködve építette, hogy bemutassa a cég felfüggesztési kínálatát. Chris miután végleg rászánta magát, hogy a Pan-Am-et flat trackerré alakítja, rögtön munkához is látott.

Először egy új segédvázat készített, amely egy vékonyabb ülésnek kellett, hogy helyet adjon, majd rájött, hogy az eredeti üzemanyagtartály ehhez a feladathoz túl nagy. Ezért egy új alumínium üzemanyagcellát gyártott, majd levágta és lezárta az eredeti műanyag tankfedelet, hogy „összezsugorítsa”, de mégis megőrizze a Pan-Am gyári megjelenését. A tankfedél elejéből egy túlméretezett K&N légszűrő lóg ki, amelyet egy 3D-nyomtatott szívócsőre szereltek.

A flat track-specifikus módosítások közé tartoznak a 19-es kerekek és az első fék helyére került elem. Egy Husqvarna FC450-es sárvédő zárja le a hátsó részt, amely alá a Harley eredeti LED-es hátsó lámpáját szerelték. Az oldalsó plexiüveg burkolatok kiemelik az egyedi Touratech felfüggesztést, az előfeszítés tárcsájának kivágásával. A Motocrew fergeteges fényezéssel elkészített Harley Pan America nemcsak őrülten néz ki, de 9,9 lóerővel és 12 Nm-rel többet is teljesít, mint korábban, ráadásul 32 kilóval kevesebbet is nyom.

Elektromos prototípus / NUEN MOTO

Az elektromos motorkerékpároknak a hagyományos motorkerékpár-design normáknak kell megfelelniük, vagy új utakon kell járniuk? A vietnami NUEN MOTO elegáns prototípusa teljesen kikerüli a vitát, mivel mindkét világból merít inspirációt. A NUEN a „NU-E”-t prototípusként alkotta meg – a koncepció bizonyítékaként egy sorozatgyártású motorkerékpárhoz, amelyet reményeik szerint végül majd piacra dobnak. Csapatuk vietnami, svéd és amerikai tervezőkből és építőkből áll. A NUEN vegyes csapata a vázlatokból kiindulva először CAD-terveket készített, majd 3D-nyomtatással elkészítette a váz makettjét.

Nehéz megmondani, hogy hol ér véget a CNC megmunkált alumínium váz, és hol kezdődik a karosszéria. A testre szabott oldalsó panelek fedik el az akkumulátort és a vezérlőt, míg a ’80-as évekbeli turbóventilátor-stílusú hátsó kerékfedelek a motorkerékpár kerékagymotorját rejtik el. A NUEN a prototípushoz azért használt kerékagymotorokat, mert ez szolgálta leginkább a minimalista hangulatot, de a következő iteráció már valószínűleg középre szerelt egységgel fog futni.

Elöl egy K-Tech villa és egy Triumph Trident kerék, hátul pedig egy átalakított Yamaha R1 lengőkar és egy EMC lengéscsillapító található, amelyek egyedi elemekkel vannak összekötve. A NUEN a NU-E-t svéd gyártmányú ISR fékekkel, felcsatolható kormánnyal és Hookie Co. markolatokkal szerelte fel. Van egy Quad Lock okostelefon-tartó is, így a telefonodat sebességmérőként használhatod a járműhöz rögzítve.

A NU-E minimál kivitelezése skandináv jellegű, a kemény alumínium és fekete felületeket éles kék színű kiemelésekkel ellenpontozva. A motor tetején végigfutó, teljes hosszúságú kárpitozás tökéletes befejezése ennek a neo-futurisztikus elektromos prototípusnak.

Yamaha R9 custom concept / Seb Hipperson

Régen várjuk, hogy a Yamaha az MT-09 fenséges háromhengeres erőforrását egy sportmotorba ültesse, vagyis hogy létrehozzon egy „R9″-et. Eddig azonban csak az XSR 900 egy változatát kaptuk meg; a Yamaha XSR 900 GP-t. Bár az XSR 900 GP a maga módján elbűvölő, nem valószínű, hogy kielégíti azokat a sportmotorok fanatikusokat, akik valami „célszerűbbet” szeretnének. A londoni székhelyű Seb Hipperson cégnek azonban megvan a válasza erre a kérdésre. A csapat annyira belefáradt a Yamahára való várakozásba, hogy az alapoktól kezdve megépítette a saját R9 prototípusát.

A team egy Yamaha TRX850 bölcsőt használt a váz alapjául, amelyet TIG-hegesztett acél rácsos vázzal egészített ki. Elöl egy Ducati Panigale villa található Bitubo belső elemekkel, hátul pedig egy Ducati 749 lengőkar, amelyhez egy Corse Dynamics összekötőszerkezet és egy Mupo Race Suspension lengéscsillapító párosul. A kerekek egy Aprilia RSV Mille öt küllős könnyűfém keréktárcsái, a féknyergek pedig Brembo elemek.

Vizuálisan a csapat a ’90-es évek kétütemű GP versenymotorjaiból merített ihletet. A burkolat, a haspáncél és a farokrész mind üvegszálból lett megformázva. A tank kétrészes; elöl egy üvegszálas airbox, hátul pedig egy alumínium üzemanyagtartály található.

A rendkívül jól eltalált piros-fehér-fekete „speedblock” fényezésben pompázó Yamaha azóta kísérti álmainkat, mióta a mail fiókunkba került. A „hivatalos” Yamaha R9 nagy fába vágja majd a fejszéjét, amikor végre felbukkan majd…

Custom Harley Dyna Super Glide / SureShot

Könnyű egy egyedi motorkerékpárhoz rengeteg részletet hozzáadni, de nehéz úgy csinálni, hogy ne tűnjön zsúfoltnak és túlburjánzónak. Ennek a Dynának, a tavalyi év végén sikerült elnyernie a „Legjobb részletmunka” címet a nagyra becsült Mooneyes Show-n – ennek ellenére nincs rajta egyetlen olyan alkatrész sem, amely kitüntetett figyelemért kiáltana.

Ez Takuya Aikawa érdeme a Tokió melletti Chibában található Sureshot cégnél. A japán szakember erőssége a teljesítményt sugárzó, vékony cruiserek építése és elismerései között szerepel két HRCS „Best in Show” díj is. Mint a legtöbb motorjának, ennek az 1998-as Harley-Davidson FXD Dyna Super Glide-nak a részletein is hosszan el lehet merengeni.

Aikawa-san a Dyna vázát egy új ovális gerinccel módosította, és áttervezte a segédvázat, hogy az egy egyedi alumínium mono lengőkar felé keskenyedjen el. Az első felfüggesztési rendszert a semmiből építette, és mindkét végét Racing Bros lengéscsillapítókkal szerelte fel. Az egyedi kerekek elöl 19-es, hátul 18-as méretűek; a féktárcsák és a hátsó lánckerék mind a bal oldalon kapott helyet.

Takuya átépítette a 90-es évek végéből származó V-kettest a Speed and Science friss alumínium fejével, és készített egy egyedi szívócsövet, amelybe egy Keihin FCR41 downdraft dupla karbi került. Egy kézzel készített fedél köti össze a szívócsöveket a kézzel készített üzemanyagtartállyal, amely egy vonalat képez a vékony, tracker ihletésű ülésig.

A motortól balra egy egyedi kézi váltó van felszerelve, amely egy sor összekötő rudat és CNC megmunkált összekötőelemet használ. A készítők mindenre gondoltak – a rücskös bőrből készült váltógomb borításától kezdve a kerekekbe maratott réteges küllős mintázatig.

Forrás: BIKEEXIF