Jan
2
2018

Az év Top10 épített motorja

2014 óta minden évben bemutatjuk a Bike Exif Top 10-es épített motor listáját, illetve 2015-től az „Editors Choice” rangsorukat is.

Míg 2014-ben még arról írt a magazin, hogy az épített motorok „berobbantak a köztudatba”, addig 2015-ben már sok márka, a BMW-vel az élen, konkrét stratégiával (és modellekkel) rendelkezett, hogy a klasszikus/retro vasak népszerűségének növekedésével párhuzamosan kihasználja az épített motorok sikerének egyre erősödő nemzetközi hullámát is. A bajorok máig sikeres és konzekvens marketing- és modell stratégiájának pozitív eredményei már a 2016-os listán is jól látszottak, hiszen négy BMW is helyt kapott benne.

Éppen annyi, amennyi az idei listán. A nemzetközi „custom bike” iparág 2017-ben is tovább „dübörgött”. A nagy márkák ma már nem csak egyszerűen custom programokat kínálnak, vagy átépítési versenyeket írnak ki, hanem retro és „naked” motorkerékpárokat kínálnak, „gyári építés” stílusban.

Érdekes fejlemény, hogy 2017-ben az uralkodó custom bike trend tulajdonképpen az „anti-trend” volt.

Bár népszerűbbek voltak a scramblerek a caféracereknél, és a trackerek iránti igény is elkezdett kibontakozni (flat track versenyek!), továbbá a bobberek (Indian Scout Bobber, Triumph Bonneville Bobber!) megőrizték vezető helyüket, egyértelmű trendet nem lehet megállapítani. Talán éppen ezért olyan eklektikus a BikeExif 2017-es listája. Ahogy azt korábban már többször leírtuk, ez az objektív lista tisztán „adat-alapú”, vagyis az oldallátogatások és a közösségi média megosztások számai alapján képezi évente a magazin. Talán ezért is indították el 2015-ben a cikk elején említett, vállaltan szubjektív „Editors Choice” listát is. A 2016-os listához e sorok után találjátok a két linket:

10. Honda CB750, Bryan Moses

Amikor Bryan ötven (50!) dollárért megvette a „szügyig-rozsdás” CB750-est, azt gondolta, hogy megtart belőle néhány alkatrészt, a maradékot pedig kidobja. A végterméket látva, azt kell mondjam, jó, hogy végül meggondolta magát! Egyébként az első felfüggesztést egy CBR900RR, a hátsó traktust pedig egy CBR600F4i adta be „önként” a közösbe.

9. BMW R100R, Vagabund

A 10-es lista négy bömösének első tagja a következő három osztrák „sógornak” köszönhető: Paul Brauchart (designer), Philipp Rabl (mérnök), Bernard Naumann a Blenchmanntől (fémmunkák).

8. Royal Enfield Bullett, Thrive

Újra sokat hallani manapság a Royal Enfieldről. Ez a kis 350-es old-school scrambler Indonézia fővárosából, Jakartából származik és két tehetséges építő, jelesül Indra Pramata és Barata Dwiputra jegyzi.

7. Honda eCub, Shanghai Customs

Persze, hogy egy elektromos motor is helyet kapott a listán! Matthew Waddick, a garázs főnöke a legtöbb alkatrészt Kínában szerezte be. A kis retro masina egyszerre múltidéző és modern. Egyszerű, de ügyes szerkezet!

6. BMW R, Diamond Atelier Mark II

A Tom Konecny és Pablo Steigleder vezette Diamond Atelier csapat munkáit szeretjük. Egy másik BMW R9T alapú építésüket (DA#4) volt szerencsénk élőben is megtekinteni. Talán nem véletlen, hogy két másik munkájuk (mindkettő BMW R100R-ből) szintén bekerült a 2015. és 2016. évi Bike Exif 10-es listába. Müncheni csapatként nem csoda, hogy legtöbbször egy bömösnek esnek neki.

5. Buell, FrankenBlast

Alex, az asztalos segéd, gondolt egy nagyot és Romániából Chicagóba emigrált. A következő lépése az volt, hogy kialakított egy apró műhelyt a lakása sarkában. Aztán ugyanezzel a váratlan vehemenciával, nekiesett egy Buellnek és szinte csak a motort, a karburátort és a váz első felét meghagyva életre hívta ezt a remek járművet ezzel a döbbenetes első traktussal! Well done Alex!

4. BMW Alpha, Landspeeder

Egy újabb BMW egy általunk is megénekelt művésztől. A török pixelvarázslóról, Mehmet Doruk Erdemről már írtunk. (A cikk a Landspeeder következő fotója után található.) A virtuális művész terveit ezúttal az amerikai Mark ‘Makr’ Atkinson motorépítő emelte át a kézzelfogható valóságba. (Jakus Tomival éppen a karácsonyi rendezvényünkön beszéltünk arról, hogy minden hasonló virtuális tuning művész vágya, hogy az általuk digitálisan megépített jármű fémből is megépülhessen egyszer.)

3. The Mutant, Ironwood Custom Motorcycles

A lista utolsó BMW-jét, „a Mutáns” R80-ast Arjan van den Boomnak és két kollégájának Ericnek, továbbá Samnek köszönhetjük. BTW: Azért is szeretnek az építők ezekhez a régi béemvékhez nyúlni, mert viszonylag könnyen tudnak hozzá alkatrészeket beszerezni. (Akár később is.) 

2. KTM, Hazan Motorworks

Erről a fantasztikus motorkerékpárról éppen néhány hete lelkendeztünk! (Link a következő fotó után.) Amennyiben nekem kellene választanom ebből a 10-es listából egy motort, nem sokat gondolkodnék és hamar „áttolnám” a Route42 garázsába ezt a gyönyörűséget!

1. The Madboxer, Marcel van Hooijdonk

Az új-zélandi Marcel van Hooijdonk öt évet szánt az életéből erre a projektre! Mi tagadás, tényleg megdöbbentő szerkezet született az autó (Subaru WRX) szív köré! Két-sebességes automata váltó, turbófeltöltés, központi kormányzás és valami egészen elképesztő első traktus jellemzi ezt a szörnyet. Ráadásul mindezek ellenére, mivel minden hivatalosan szükséges elvárást teljesít, még az utakon is közlekedhet. Nem semmi!