Top15 tizenhat motorral
Múlt héten a BikeEXIF 2016-os Editor’s Choice TOP15-ös lista első tíz motorját mutattam be, ma pedig a maradék hatot fogom. Mielőtt azonban arra gondolnátok, hogy híján vagyok az alapvető matematikai ismereteknek, szeretném megjegyezni, hogy a BikeEXIF ezúttal eggyel több motort rakott fel a tizenötös listájára. Nem mintha ez engem olyan nagyon zavarna, sőt…
A svéd Marcus Carlsson vezette Carlsson Moto Design egy Honda CRF450-ből faragott trackert. (Van tehát custom mozgolódás is Svédországban az Abbán, Björn Borgon és az Ikeán túl.) A szintén skandináv (dán) Wrenchmonkees banda régi kedvencem, de (vödör hamu fejemre) ezt a csapatot nem ismertem. „Megosztóan fura” (weird) motort csináltak a viking fiúk, (gondolom) tudják ezt jól ők is. (Pl. nincs valódi nyereg rajta.)
A holland Daan Borsje vezette Moto Adonis csapat egy Yamaha XV750-est nézett ki magának donornak. (A Classified Moto és Greg Hageman jóvoltából igen népszerű ez a típus az építők körében.) Mellesleg Daan csak 27 éves volt, amikor ezt a vasat építette! Nem semmi!
Azt hiszem a PRAËM-et nem kell bemutatnom. A francia testvérpáros, Sylvian és Florent Berneron SP3-as motorjáról egy évvel ezelőtt számoltunk be. Sylvian a BMW Motorrad mérnöke volt korábban, nem csoda, ha ezúttal is egy bömösnek (S1000 RR) estek neki a legények, hogy megidézzék a 80-as évek endurance versenyeit.
Ismét egy radikálisan átépített, furcsa motor, szintén a távoli északról. A norvég Roel Scheffers vezette Scheffers Engineering ezúttal egy Yamahát (GTS 1000) „bolondított meg”. (BTW: Roel Velfjordban lakik, öt óra autóútra a legközelebbi nagyvárostól.) A holland fotográfusnak, Mark Meisnernek köszönhetjük a motorról készült képeket, aki leutazott Roelhez, megörökíteni a norvég szörnyet. Jól tette!
Az ugyancsak holland Roland Snel szintén egy Yamahát (TR1) választott építésének alapjául. Roland egyébként a Yamahának dolgozik, talán ezért is választott ilyen ritka típust. A TR1-et a 80-as években gyártották a japánok, de soha nem ért el vele olyan sikereket, mint a Virago sorozattal, amely típussal a már említett Greg Hageman (akinek a munkái inspirálták Rolandot) méltán nagy sikereket ért el. (A Pipeburn TOP10 listájának 2. helyezett Viragójáról itt írtunk.)
A következő „steampunk sprinter” is különleges. Nem „véletlenül” ilyen a formája, a Glemseck 101-re készült. Nem csak azért unikum a maga nemében mert egy 1964-es Jawa 350-es szolgált alapul a német építőnek (Urban Motor), hanem a rendhagyó design miatt is. (Henry Schultze tervezte és Marvin Diehl (KRT Framework) valósította meg az áramvonalas „karosszériát”.