Jan
2
2024

2023 TOP 10 épített motorja!

Jövőre már egy évtizedes hagyomány lesz, hogy beszámolok a BIKEEXIF top listáiról.

Ez az objektív lista tisztán „adat-alapú”, vagyis az oldallátogatások és a közösségi médiában elért sikerek alapján képezi évente az újság. Talán ezért is indították el 2015-ben a vállaltan szubjektív „Editors Choice” (szerkesztői válogatás) listát is. (Bónuszként pedig a King of Fuel 2014-es és a Pipeburn top listájának 2015-ös linkjeit is szerepeltetjük ebben a cikkben.)

TOP10 – 2014
 TOP10 – 2015
TOP10 – 2016
TOP10 – 2017
TOP10 – 2018
TOP10 – 2019
TOP10 – 2020
TOP10 – 2021
TOP10 – 2022

Editors Choice 2015
Editors Ch. ’16/1
Editors Ch. ’16/2
Editors Choice 2017  
Editors Choice 2018 
Editors Choice 2019
Editors Choice 2020
Editors Choice 2021
Editors Choice 2022

TOP5 – 2014 King of Fuel
TOP10 – 2015 Pipeburn

10. Honda CB1100 / Rough Crafts

A Rough Crafts mögött álló arc nem csak a szokásos, frenetikus tempóban építi meg járműveit, hanem idén megrendezte első custom motorkerékpár show-ját, a Speed and Crafts-ot is. Ráadásul ő az egyetlen olyan építő, akinek három motorkerékpárja is szerepel az idei listán.

Bár Winston leginkább az egyedi Harley Davidsonokról ismert, ez az izmos Honda CB1100 volt az, ami bekerült a Top 10-be. A találóan „Oriental Uppercut” becenévre keresztelt motor dizájnja alkotójának újraértelmezése a Honda CB1100 TR Conceptnek, amely 2016-ban debütált az EICMA kiállításon.

A motorkerékpár jellegzetesen Rough Crafts kétkerekű. Aranyszínű csíkok követik a kézzel készített karosszéria szépen ívelt vonalait, amelyet kontrasztos fekete és karbon textúrával emeltek ki. A „big four” kompaktnak láttatja magát és vaskos Pirelli Supercorsa abroncsokon gurul, amelyek a BST gyönyörű szénszálas kerekeit ölelik körbe.

Winston mindent beleadott ebbe a motorba: Öhlins felfüggesztés, Beringer fékek, titán SC-Project kipufogó, és persze egy csomó alkatrész a Rough Crafts katalógusból. Méltó tagja az idei listának, és újabb bizonyíték arra, hogy alkotója nem kötődik egyetlen márkához, modellhez vagy motorkerékpár stílushoz sem.

9. Ducati 749 café racer / Kalapea Garage

Míg egyes ducatisták nem rajonganak Pierre Terblanche jáművéért, másoknak bizonyára tetszik. Ez a 2005-ös modellszámú 749S már roncs volt, amikor Kaspar az észtországi Kalapea Garage-nál újraélesztette. Az általa végzett munkát elnézve nem csoda, hogy Kaspar kétkerekűje felkerült erre a listára. Az eredeti motorkerékpárból nagyon kevés maradt, a szétroncsolt karosszériát egy módosított Ducati PaulSmart 1000 LE burkolat és egy egyedi üvegszálas farrész váltotta fel. (A levehető fényszórófedél szép részlet.)

A motort könnyített rudakkal és lendkerékkel, Ducabike csúszókuplunggal, programozható ECU-vel látták el. Kaspar a 749-es első kereket és a Brembo fékeket egy Aprilia RSV Öhlins villájához illesztette, a lengőkarokat és a hátsó kereket pedig MV Agusta Brutale elemekre cserélte. Minden elem úgy illeszkedik egymáshoz, mintha mindig is oda tartozott volna, egészen addig a részletig, ahogy a kipufogó íve követi a motor sziluettjét. A Ducati hibátlan arányait a retro fényezés tovább erősíti. Mindkettő azt bizonyítja, hogy Kasparnak az egyik legélesebb szeme van a szakmában.

8. Metorbike elektromos Puch café racer

Az egyedi elektromos motorkerékpárok továbbra is megosztják a közvéleményt, de ennek a kis Puchból származó café racernek a bája egyértelmű. A barátok, Michael és Marvin által kitalált motor egy őrült koncepciónak indult – de végül kis számban gyártandó, sorozatgyártású modellé fejlődött.

A „Metorbike” névre keresztelt jármű egy felújított és módosított Puch X40-es moped vázat használ. A motor Aprilia RS 125 villával és egyedi YSS lengéscsillapítókkal van felszerelve, és 17-es fűzött kerekeken gurul, elöl egyetlen tárcsafékkel. Az egész cucc súlya csak 165 font (75 kg!).

A váz alá egy 7 kW-os motor van szerelve, amely 50 km/h végsebességre képes. A kamu üzemanyagtartály alatt egy újrahasznosított akkumulátor rejtőzik, amely 50 km hatótávolságot biztosít. A Metorbike elöl felcsatolható kormányt, hátul pedig egy fából készült, café racer stílusú farrészt visel. A legjobb az egészben, hogy ennek az apró elektromos mopednek még hangja is van. A motoros a jármű felső traktusába ágyazott digitális kijelzőn választhatja ki a kívánt hangot, amelyet a motor alatti kamrás „kipufogó” erősít fel.

7. BMW K75 café racer / 72 HKG Performance

A K-sorozatú BMW-k a múltban nem voltak olyan népszerűek, mint boxermotoros társaik – de az utóbbi években ez a trend megváltozott. Az olyan műhelyek, mint a 72 HKG Performance, élen jártak ebben a változásban. A spanyolországi Burgosban található 72 HKG Performance a 72 Cycles Performance és a Hell’s Kitchen Garage közötti együttműködés. A céljuk itt az volt, hogy fogjanak egy BMW K75-öst, és „a legjobb BMW K-t, amit csak lehet gyártani” építsenek belőle. Ez azt jelentette, hogy a motor túrázásra összpontosító jellegét kellett erősíteni, a futóművét fel kellett javítani, és radikális karosszériát kellett ráhúzni.

A Kalapea Ducati 749S-hez hasonlóan ez a K75-ös is egy Aprilia RSV4-esből származó Öhlins villát visel elöl. Ezen kívül Brembo Series Oro fékeket, 18F/17R kerekeket Michelin Pilot gumikkal és egy Öhlins hátsó lengéscsillapítót visel. A BMW-szakértők észrevehetik, hogy a véghajtás sem széria, hiszen egy BMW R1100RS-ből származó egyoldalas lengőkarral és egy R850-esből származó tengelyhajtással rendelkezik.

Elöl pengés villavédők, szénszálas hűtővédő burkolatok és Tarozzi klipszek alkotnak agresszív, orral lefelé irányuló sziluettet. Hátul egy új segédváz, egy lamellás szénszálas hátsó púp és egy markáns kipufogó található, amely a „három az egyben” kipufogórendszert egészíti ki. A narancssárga csíkkal ellátott, mély cukorkazöld színű fényezés az egyik legradikálisabb K-sorozatú custom!

6. Harley-Davidson Sportster flat tracker / Mule Motorcycles

Kevesen sajátították el olyan jól a flat trackerek építésének művészetét, mint Richard Pollock (Mule Motorcycles). Ez a tüzes narancssárga „ostor” egy 1987-es Harley-Davidson XL1100 Sportster vázat, valamint egy Buell X1 Lightning motort használ, és a Hooligan-sorozatú flat track versenyzés minden egyes szabályának eleget tesz.

A Hooligan előírásai szerint a versenyzők nem változtathatják meg a motor kormánynyakát, a lengőkarok forgáspontjának helyét vagy a felső lengéscsillapítók rögzítését, és a geometria megváltoztatása csak csavaros alkatrészekkel lehetséges. Ez nem probléma Mule számára, aki elég tapasztalattal rendelkezik ahhoz, hogy tudja, hogyan lehet a maximális teljesítményt kihozni egy flat trackerből a szabályok megszegése nélkül.

A Mule a Spory vázát a Durelle Racingtől származó állítható háromszoros bilincseken keresztül egy Honda NT650 Hawk GT villához illesztette, majd áthelyezte a lengőkar alsó lengéscsillapító-rögzítőit, és egy pár K-Tech Razor lengéscsillapítót ékelt be. A kerekek 19-es, pályaspecifikus elemek a Lowery Racing-től, a hátsó fék pedig egy Yamaha TZ750-es rotorból, egy Honda CB500-as féknyeregből és egy egyedi gyártású féktartóból áll. A Buell motort egy újratöltött Sportster karburátor és egy Daytona Twin Tec gyújtás segíti.

A First Klass Glass készítette a hagyományos Harley flat track üvegszálas karosszériát, elöl pedig egy versenyspecifikus rajtszámtábla és egy alumínium AFAM kormány található. A csekély kezelőszerv egy Buell gázkarból, egy kill-kapcsolóból és egy kuplungkarból áll. A motor a jármű bal oldalára szerelt, egyedi készítésű akkumulátoros dobozon lévő kapcsolóval kelthető életre.

5. Custom KTM 1290 Super Adventure R / Gasoline Motor Co.

Ha hiányzik neked a legendás KTM 950 Super Enduro R, ez a bestiális custom KTM talán segíthet elűzni a sóvárgásodat. A jármű az ausztrál Gasoline Motor Co. munkája. A csapat megközelítése az volt, hogy megtartották az 1290-es legjobb részeit, de vizuálisan alaposan átdolgozták a járművet.

Az 1290-es még mindig rendelkezik a nagy teljesítményű WP felfüggesztéssel, a Brembo fékekkel és az Akront kerekekkel, de az összes karosszériaelem eltűnt. A motor elejét egy szénszálas üzemanyagtartály uralja, az új ülést pedig egy egyedi, krómozott segédváz támogatja. Kézzel készített panelek „töltik ki” a segédváz réseit, elrejtve az új akkumulátor dobozt és az áthelyezett elektromos alkatrészeket.

A Gasoline team építéshez való hozzáállása pontosan kiszámított és módszeres volt. A tankot és a hátsó dudort először agyagból formázták meg, majd 3D-szkennelték, mielőtt a végleges alkatrészeket megépítették volna. A fényszóró környéke és az első sárvédő KTM enduromotor alkatrészek, az utat pedig egy szuperfényes Enduro-Tech LED egység világítja meg.

A további módosítások közé tartozik egy pár ütős LED-es reflektor, egyedi bukócsövek és egy SC-Project kipufogódob. A Gasoline áthelyezte a motor OEM műszerfalát, és egyedi légtartályt épített a KTM-hez. A KTM jellegzetes narancssárga festését is elhagyták a fekete és szénszálas felületek keverékéért.

4. BMW R100 / Ben Norton

Ben Norton „10-től 12-ig”-nek hívja a műhelyét, mert ennyi időt tölt a motorok bütykölésével. Nappal egy Forma-1-es csapat vezető mérnöke – így az általa épített egyedi motorkerékpárok olyan jól kidolgozott részletekkel vannak megspékelve, amelyek folyamatosan elkápráztatnak minket.

Ez a vaskos boxer egy szerény, 1995-ös BMW R80R modellként indult, de alig van rajta néhány centiméter, amit ne újítottak volna fel. A nyilvánvaló változtatások közé tartozik egy hosszú WP Suspension villa, egy erős Penske hátsó lengéscsillapító és a 21F/18R Excel felnik. A BMW R65-ös üzemanyagtartály egy egyedi készítésű üléshez és Acerbis sárvédőkhöz illeszkedik, Baja Designs fényszórókkal.

A finomabb részletek közé tartoznak a lézervágott merevítők a testreszabott lengőkar alátámasztására, egy meghosszabbított BMW R100RT lengőkar és véghajtómű, valamint a váz megerősítéseinek és rögzítőkonzoloknak a széles skálája. Aztán ott van a motor, amely az alumíniumból készült első burkolattól kezdve a levágott motorblokkig mindent tartalmaz. A jobb hasmagasság érdekében a motor orra feljebb került.

Újjáépített sebességváltó finomhangolt áttételekkel, titán SC-Project kipufogó rozsdamentes acél gyűjtőcsövekkel, egyedi légbeömlő túlméretezett K&N szűrővel, a jól átgondolt változtatások listája végtelen. Reméljük, hogy a 2024-es Forma-1-es szezon nem fogja túlságosan lefoglalni Bent, mert szívesen megnéznénk, mit épít legközelebb.

3. Custom Yamaha XS650 / Simone Conti Motorcycles

Mielőtt Simone Conti bemutatta ezt a vad gépet, leginkább az újabb és jobb teljesítményű motorkerékpárok – mint az Aprilia SXV és a Ducati 1000SS – átalakításáról volt ismert. Így amikor a barátai meghallották, hogy egy Yamaha XS650-en tervezi alkalmazni a rá jellemző futurisztikus stílust, gúnyolódni kezdtek. Azonban Simone idei dobogós helyezése bizonyítja, hogy a haverjai tévedtek.

Az igazsághoz hozzátartozik, hogy Simone az 1971-es Yamaha XS650-esnek csak néhány alkatrészét, a motort, a sebességváltót, a kerekeket és a hátsó féket használta fel. Minden mást feljavítottak vagy a semmiből építettek – beleértve a moduláris alumínium vázat és a dobozos lengőkart is. Elöl Honda CBR600RR és Brembo fékek ülnek, a hátsó részen pedig egy Öhlins lengéscsillapító.

Simone kézzel formázta meg az XS650 alumíniumból faragott karosszériáját, így a motor „kinetikus dizájnt” kapott, amely még álló helyzetben is úgy néz ki, mintha száguldana. Az ülés alól iker kipufogók állnak ki, a szénszálas kerékborítások pedig tovább fokozzák a sci-fi hangulatot.

Az ultramodern alkatrészekkel szemben olyan klasszikus részletek is találhatók a motoron, mint a hátsó dobfék, az Avon Speedmaster (elöl) és a Dunlop K825 gumik, valamint a kormányra szerelt fordított karok. A nyers alumínium és az akvamarin színű festék kombinációja szemet gyönyörködtető, míg a karosszériaelemek számtalan szellőzőnyílása tovább fokozza az építés sportos hangulatát.

2. VW Beetle / Paul Clark

Paul Clark ezüstérmet szerzett, VW Bogárral hajtott motorkerékpárja éppoly különleges, mint amennyire érdekes. Az Egyesült Királyságban élő Paul hobbiból gyűjti és építi a motorkerékpárokat, semmi másért, mint saját örömére.

Minden a motorral kezdődött. Egy VW Bogár szívével, amelyet Paul az eBay-en talált 300 fontért. Dnepr MT 650-es váltó Dnepr kuplunggal, egy Kubota mini kotróból származó generátor, valamint egy Wassel karbi és egy egyedi gyártású „négy a kettőbe” kipufogórendszer gazdagítja még a bátor járművet.

Paul egy 1983-as Honda Goldwing vázának alkatrészeiből, tartalék csövekből és seprűfogantyúkból készítette el a vázat. Ezután az eBayről beszerzett acélcsövekből hegesztette össze a végleges hardtail vázat. A kerekek 16″-os felniket használnak, Dnepr kerékagyakra fűzve, az elsőt pedig egy Yamaha XJR1300-ból származó villák és villák támasztják alá.

Az üzemanyagtartály egy módosított Triumph Bonneville alkatrész, az ultraszéles kormány pedig egyedi darab. Paul egy chopper ülést épített a motorra, majd egy TC Bros „Air Ride” rendszert szerelt alá, hogy le tudja támasztani, amikor a motor parkol, és fel tudja emelni, amikor motorozásra kerül a sor. A váz felső sínje légtartályként szolgál egy 12V-os kompresszorral, amely „feltölti”, és egy kis légnyomásmérővel, amely közvetlenül az ülés előtt van felszerelve. Figyelemre méltó, hogy Paul VW-motoros chopperje berúgós (kickstarter).

1. KTM robogó / John Piper

Igen, a 2023-as év legnépszerűbb custom motorkerékpárja egy robogó. De ez aligha meglepő. A PiperMoto J Series ugyanis roppant elegáns, gyönyörűen megtervezett, és a motorháztető alatt egy 67 lóerős KTM 690 Duke motorral eléggé robogós is. A PiperMoto alapítójának, John Pipernek a portfóliójában F1-es, Le Mans-i és rali-világbajnoki autók, valamint számos prototípus és koncepció szerepel. Ez a super-scooter pedig a motorépítési tapasztalatát teszi teljessé.

A J sorozatú robogó alapvetően egy TIG-hegesztett krómozott vázzal rendelkezik. A KTM szív hátul ül egy moduláris segédvázba zárva, amely a lengőkar és a hátsó felfüggesztés rendszerét is összeköti. Az ExeTC távtartályos lengéscsillapítója 120 mm rugóutat kínál, a KTM villák pedig 150 mm rugóutat biztosítanak az első résznek. A robogó 17″-os kerekeken gurul, Bridgestone Battlax BT090 gumikkal.

A motor átdogozott szívócsővel, rozsdamentes acél kipufogórendszerrel, két alumínium hűtővel és félig száraz olajteknővel rendelkezik, kettős Eaton-olajszivattyúval. A hatfokozatú sebességváltó egy elektronikus rendszeren keresztül vált, amely a kormányon lévő tappancsokat használja.

A J sorozatot karbon/kompozit karosszéria borítja, krómozott részletekkel és OEM-stílusú tárcsákkal, kormányokkal és kapcsolókkal díszítve. A hátsó burkolat felhajtható, hogy hozzáférjen a motorhoz, míg az első burkolat két zárható rekesze további tárolóhelyeket kínál. A kék fényezés és a Vespa-stílusú dupla, osztott nyereg is menő!

Forrás: BIKEEXIF