Sep
25
2018

B(a)SA Tracker.42

A kis 247 köbcentis, lánchajtásos, négy sebességes C15 Star típusjelű motorkerékpár 1961 szeptember 19-én hagyta el a BSA gyár épületét. Ekkor már nagy gyakorlattal szerelték össze ezt a típust a szorgos brit kezek, hiszen ’58 óta gyártották ezt a modellt. (’67-ig gyártásban is maradt.)

! Három éve készült el, azóta csodálom !

A négyütemű, 15 lóerős erőforrás nem véletlenül nem érte el a negyed litert, hiszen akkor még Nagy-Britanniában 250 köbcentiben volt limitálva az L plate-tel (Learner), kezdők által is vezethető motorok űrtartalma. 17 colos kerekek, újratervezett váz és kompakt egységbe integrált motor/váltó jellemezte ezt a modellt. (Az előző, C11-es szériában még külön volt a váltó és a motor.) Ezen a szeptember végi napon az üzem előtt a völgyben talán még nyíltak a kerti virágok és zöldelt a karosszéria az ablak előtt. (Mea maxima culpa!)

Egyébként kicsit több mint másfél évszázaddal korábban ezen a napon született Kossuth Lajos és két évvel korábban szintén ezen a napon nem engedték be Nyikita Hruscsovot Disneylandbe. De mindezen események eltörpülnek a 2015. szeptember 19-ei, történelmi jelentőségű ceremóniához képest, hiszen e jeles napon készült el végre a Tracker.42! Igen, pontosan az 54. születésnapján indult el a motor új, sportos élete. Ahogy mondani szokták, „jobb később, mint soha!” (BTW: A CaféRacer42-nek ez már 27 évesen megadatott.)

BSA-C15-1959

A BSA fejlesztése egyébként az említett BMW R65-ből épített motor sikerei után indult, miután a fekete boxer megnyerte a hazai EMAT (Épített Motorok és Autók Találkozó) Café Racer kategóriájának első helyét és a nemzetközi AMD (American Motorcycles Dealers) motorépítő világbajnokság hasonló kategóriájának ötödik helyét is besöpörte! A kardános brigantit többek között bemutattuk a legnagyobb hazai motoros magazinban, a Motorrevüben és a Totalcarban is jól körbeforgatta Karotta.

Mondják, „evés közben jön meg az étvágy”. Így hát 2014 szeptember 9-én bejelentettük és 19-én neki is vágtunk Sapkával az újabb motorépítő projektnek! A motorkerékpár maga és a kis flat tracker építésének ötlete és rajzai, sőt szerencsére jó néhány alkatrész is már rendelkezésre állt, hiszen Regős Dani ötlet- és motorgazdaként kezdte el tervezgetni Sapival a projektet. Tíz a negyvenkettediken hála néki ezért a felebaráti cselekedetéért! (Az úriember a Blogger42 oldalon egyébként a Dealer „fedőnévre” hallgat és szerdánként örvendeztet meg minket szakértő írásaival.)

Content not available.
Please allow cookies by clicking Accept on the banner
A tartalom nem elérhető
A tartalom megtekintéséhez engedélyezned kell a sütiket, ide kattintva.

Így tehát, bármilyen misztikusnak is hangzik, a BSA 1961 szeptember 19-én született, 2014 szeptember 19-én indult el a reinkarnációja és 2015 szeptember 19-én született végleg újjá! Nagyon köszönöm Sapka Mesternek a míves és szokottan magas színvonalú motorépítő zsenialitást, Dealernek a remek „nyersanyagot” és az ötletet, Sárosi Zolinak pedig a fantasztikus képeket! A jövőben, a 42BIT jóvoltából mozgóképeken is bemutatjuk majd Sapit magát életnagyságban és a teljes „flottát”, a Tracker.42-vel az élen! Végül az első cikkből bemásolom ide a BSA gyárról szóló részt, mivel tanulságos háttérinformációt ad a kis tracker születéséhez:

„A motorról szóló mese a 19. század közepén kezdődik. Hol volt, hol nem volt, volt egyszer tizennégy zord birminghami fegyverkovács. Ezek a szak-, és vasemberek 1854-ben arra vetemedtek, hogy céget alapítsanak. Birmingham Small Arms lett a díszes kompánia neve. 1861-ben részvénytársasággá alakult a csapat és egy 25 hektáros telken felépítették a BSA gyárat, ahol eleinte hadifelszereléseket gyártottak, majd 1878-tól motoralkatrészeket, sőt később autókat és kerékpárokat is. (Lopott software-ek kigyomlálásával akkor még nem foglalkoztak. Sőt, azóta sem. Az egy másik szervezet.)

A többi, ahogy mondani szokták, történelem. A BSA vállalat, élettörténetének csúcspontján bolygónk legnagyobb motorépítő cége volt, hogy aztán mára, oly sok patinás brit autó-, és motorgyártó márkával egyetemben, végül egy külföldi tulajdonosnál kössön ki. (Még a szintén legendás Triumph Motorcycles márka megszerzése sem segített, sőt…) Sok-sok áttétel után (Daimler „összeolvadás”, állami segítség, a Norton tulajdonos Manganese Bronze Holdings megjelenése stb.) ma már kínai kézben (Geely) van a cég maradéka. A régi, dicső időkre már csak az időnként feltűnő, gyönyörűen restaurált motorok és a máig működő fegyvergyár emlékeztet.” Update: http://www.route42.hu/feltamad-a-basa/

A motor születéséről szóló öt bejegyzést itt találjátok, (Cikk1cikk2cikk3cikk4cikk5), a fejlesztés különböző fázisának fotóit pedig ebben a Flickr albumban.

Szólj hozzá!