Jan
23
2024

Zeuszné különlegesebb, mint Zeusz

Amikor sok éve H. Matt(hew) Chambers „beletúlozta” a Los Angeles Times-ba, hogy a Trump fémjelezte „aktuális politikai közeg” miatt kell a Confederate nevet Curtissre váltani, hangosan felröhögtem.

„Azt hiszem, nagyon sok üzletet veszítettünk a nevünk miatt.”

– mondta akkor Mr. Chambers (gondolom) komoly pofával.

Persze akkor még nem tudhatta, hogy Majka „kitálal” és ezzel meggondolatlanul porig rombolja az új név nemzetközi renoméját és a szépreményű Curtiss márka éppen ébredező nimbuszát. Az ebből készült amerikai-magyar koprodukció sitcomjának (brit tudósok szerint) Goodwill Hunting lesz a címe, csak nem Robin Williams, hanem Majka (egykori) rapper barátja, Curtis lesz a főszereplő.

A Confederate motorokról persze mi is sokszor írtunk. Nyilván. (pl. itt és itt) Megkerülhetetlen kinetikus műtárgyai voltak ezek a CNC mágia járművek a különleges motorkerékpárok világának. Egészen addig, amíg a fent említett Chambers úr le nem dobta a „bejelentés atombombát”, hogy a FA-13 Combat Bomber modelljük kifutása után új márkanéven kínálják majd unikális motorkerékpárjaikat.

Az első Curtiss motor egy kb. 2200 köbcentis, 150 lóerős, benzines V2-es szörnyként gördült ki az újramárkázott gyár kapuin. Amellett, hogy az új cég első produktuma volt ez a szerkezet, valamiben utolsó is, hiszen a Zero Motorcycles céggel együttműködve ezentúl csak elektromos motorokat gyárt a régi/új vállalat. Az első/utolsó V2-es benzines motorkerékpár a Curtiss P40 vadászrepülőről a Warhawk nevet kapta, 36 darabra limitálták a szériát és potom 105.000 zöldhasúért (kb. 28.000.000 forint!) lehet hozzájutni.

A (tőlem nem szokatlan) hosszú bevezetés után pedig végre térjünk rá a Curtiss Motorcycles első elektromos motorkerékpárjára! Az első, melyet két verzióban (egy- és kétüléses cafe, illetve bobber) tervezett a gyár bemutatni,  a visszafogott Zeus nevet (Hot Rod God) kapta a Chambers keresztségben, a második pedig Hera néven (Hot Rod Goddes) riogatta volna a konkurenciát (ha van ilyen egyáltalán). Végül csak egyféle, 217 lóerős (!) motor készült el (The Curtiss Purist) és személyre szabott verziója, a The Curtiss Bespoke.

Előbbi 99.000 dollárba (35 millió forint), utóbbi 120.000 dollárba (42 millió forint) kerül.

A következő képeken a terveket láthatjátok, a cikk címlapján és utolsó fotóján pedig a végleges terméket.

Zeus Bobber

Zeus Cafe Solo

Hera kétségtelenül különlegesebb mint Zeus, nem is értem, miért lépett félre annyiszor a görög főisten… Mondjuk leginkább a szeretők faragtak rá a titkos légyottokra a főnökkel, nem Héra férje ÉS testvére (sic!). Könnyű persze férfiként megúszni a házasságtörést, ha valaki főállásban az Olümpusz Zrt. CEO-ja, de még könnyebb nőként bosszút állni a gondatlan szeretőkön, ha Hadész ÉS Poszeidón is a tesód…

E tökfelesleges, de legalább kellően rövid görög mitológiai kitekintés után azonban térjünk vissza ismét az új mocihoz! A Curtiss Motorcycles névadója, Glenn Hammond Curtiss 1907.01.23-án Floridában egy V8-as erőforrással szerelt motorral (kerékpárral?) 219,3 káemhás világrekordot állított fel!

Ezen okból a full elektromos, még 2020-ban bemutatni tervezett új műremek is „V8-as” lett volna, csak a 8 hengert akkumulátor csomagokkal imitálták volna.

Hera V8