Sep
17
2019

Troli hangú Harley?

Múlt héten, a reggeli kávé mellett lapozgatva kedvenc geek lapomat a Wired magazint (pontosabban „simogatva” az iPad verzió digitális oldalait) kissé még álmosan konstatáltam, hogy Alex Davies egy elektromos hajtású motorkerékpárról értekezik.

E cikket 2014 nyarán írtam. Most, hogy már megvásárolható a LiveWire, újra közlöm, változtatás nélkül, az eredeti képekkel. 

Az ilyen jellegű bemutatók manapság már (legtöbbször) ki sem emelkednek az egyre növekvő marketing zajból, de ezúttal a Harley Davidson mutatta be LiveWire nevű, aksik hajtotta kétkerekűjét. Elektromos Harley! Ejjjjjj! A jármű (még) nem kerül forgalomba, csak tesztelik a HD társadalom hozzáállását a bátor projekthez. Az akció azonban nem pusztán kommunikációs síkon zajlik, hiszen a kiválasztottak szűk köre a 66-ost végigmotorozva, élőben teheti próbára a rendhagyó motort.

A legendás márka vezetői és marketing arcai nem ügyetlenek. Mark-Hansd Richer, a cég marketing igazgatója a következőképpen kommentálta a projektet:

A LiveWire Projekt sokkal inkább hasonlít az első elektromos gitárra, mint egy elektromos autóra.” 

Ügyes mondat! Matt Levaticht (A HD elnök/COO-ja) pedig (vagy a sajtóközleményt író PR cég) azt találta mondani:

„Amerikára mindig is jellemző volt, hogy folyton újraértelmezte saját magát.”

Maga a motor kinézetre inkább egy power cruiser, mint egy chopper, de a formaválasztás érthető, hiszen jobban illik az új meghajtáshoz. 74 lóerő gyorsítja a vasat 4 másodperc alatt 100-ra, hatótávolsága 85 kilométer, végsebessége pedig 150 km/h. Hányszor fognak megállni a tesztelők a 66-os úton konnektort keresni? Nem tudni. Gondolom ezért ejtenek útba 30 db. HD kereskedést, ahol friss meleg törülköző, (gyömbér) sör, HD marketing szpícs (+„loppon” aksi gyorstöltés) kombó után mehetnek egy új takkal (és „tele tankkal”) a végtelen szabadság egy újabb (max. 85 kilométerre elhelyezkedő) Harley állomására.

Azért érezni az óvatosságot a nagy múltú Milwaukeeban székelő (fura szó) cég első ilyen jellegű lépésében, de ezek szerint már/még ők is szükségét érezték az elektromos motorkerékpár piac finom megszondázásának. Múlt alkalommal már tettem utalást a HD társadalom klasszikus motoros értékeket kedvelő tulajdonságára. Ez a talpig-hádé-logó közönség már a folyadékhűtés bevezetésekor is kb. annyira prüszkölt, mint a Porsche társadalom tette hasonló okból, amikor a 90-es években a legendás boxer léghűtését vízhűtésre cserélték a német mérnökök. (BTW: imádom a régi léghűtéses Porschék hangját!)

Jó kérdés, hogy a kultikus, nagy V2-es “potato-potato” hangzást ki tudja-e váltani a hajszárító sivító „troli sound”. Kíváncsian várom a fejleményeket és a tesztelők véleményét. Jövőre Európában is megszervezik a teszt utat, így a siheder cowboy után a vén lady is megismerheti az elektromos Harley Davidsonok új hangját. Addig pedig nyitott kérdés marad, hogy a LiveWire hasonló bűntett-e az emberiséggel szemben, mint az alkoholmentes citromos sör, vagy egy szükségszerű lépés a részvényárfolyamok jövőbeni „karbantartása” miatt. „Iránymutatásként” Alex mindenesetre a következő címet adta a Wiredben publikált cikkének:

„Harley-Davidson’s First Electric Motorcycle Surprisingly Doesn’t Suck”.