Jan
2
2018

Az év Top10 épített motorja

2014 óta minden évben bemutatjuk a Bike Exif Top 10-es épített motor listáját, illetve 2015-től az „Editors Choice” rangsorukat is.

Míg 2014-ben még arról írt a magazin, hogy az épített motorok „berobbantak a köztudatba”, addig 2015-ben már sok márka, a BMW-vel az élen, konkrét stratégiával (és modellekkel) rendelkezett, hogy a klasszikus/retro vasak népszerűségének növekedésével párhuzamosan kihasználja az épített motorok sikerének egyre erősödő nemzetközi hullámát is. A bajorok máig sikeres és konzekvens marketing- és modell stratégiájának pozitív eredményei már a 2016-os listán is jól látszottak, hiszen négy BMW is helyt kapott benne.

Éppen annyi, amennyi az idei listán. A nemzetközi „custom bike” iparág 2017-ben is tovább „dübörgött”. A nagy márkák ma már nem csak egyszerűen custom programokat kínálnak, vagy átépítési versenyeket írnak ki, hanem retro és „naked” motorkerékpárokat kínálnak, „gyári építés” stílusban.

Érdekes fejlemény, hogy 2017-ben az uralkodó custom bike trend tulajdonképpen az „anti-trend” volt.

Bár népszerűbbek voltak a scramblerek a caféracereknél, és a trackerek iránti igény is elkezdett kibontakozni (flat track versenyek!), továbbá a bobberek (Indian Scout Bobber, Triumph Bonneville Bobber!) megőrizték vezető helyüket, egyértelmű trendet nem lehet megállapítani. Talán éppen ezért olyan eklektikus a BikeExif 2017-es listája. Ahogy azt korábban már többször leírtuk, ez az objektív lista tisztán „adat-alapú”, vagyis az oldallátogatások és a közösségi média megosztások számai alapján képezi évente a magazin. Talán ezért is indították el 2015-ben a cikk elején említett, vállaltan szubjektív „Editors Choice” listát is. A 2016-os listához e sorok után találjátok a két linket:

2016 TOP15 legszebb épített motorja! 1/2

Content not available.
Please allow cookies by clicking Accept on the banner
A tartalom nem elérhető
A tartalom megtekintéséhez engedélyezned kell a sütiket, ide kattintva.

A 16 tagú TOP15-ös BikeEXIF listáról

Content not available.
Please allow cookies by clicking Accept on the banner
A tartalom nem elérhető
A tartalom megtekintéséhez engedélyezned kell a sütiket, ide kattintva.

10. Honda CB750, Bryan Moses

Amikor Bryan ötven (50!) dollárért megvette a „szügyig-rozsdás” CB750-est, azt gondolta, hogy megtart belőle néhány alkatrészt, a maradékot pedig kidobja. A végterméket látva, azt kell mondjam, jó, hogy végül meggondolta magát! Egyébként az első felfüggesztést egy CBR900RR, a hátsó traktust pedig egy CBR600F4i adta be „önként” a közösbe.

9. BMW R100R, Vagabund

A 10-es lista négy bömösének első tagja a következő három osztrák „sógornak” köszönhető: Paul Brauchart (designer), Philipp Rabl (mérnök), Bernard Naumann a Blenchmanntől (fémmunkák).

8. Royal Enfield Bullett, Thrive

Újra sokat hallani manapság a Royal Enfieldről. Ez a kis 350-es old-school scrambler Indonézia fővárosából, Jakartából származik és két tehetséges építő, jelesül Indra Pramata és Barata Dwiputra jegyzi.

7. Honda eCub, Shanghai Customs

Persze, hogy egy elektromos motor is helyet kapott a listán! Matthew Waddick, a garázs főnöke a legtöbb alkatrészt Kínában szerezte be. A kis retro masina egyszerre múltidéző és modern. Egyszerű, de ügyes szerkezet!

6. BMW R, Diamond Atelier Mark II

A Tom Konecny és Pablo Steigleder vezette Diamond Atelier csapat munkáit szeretjük. Egy másik BMW R9T alapú építésüket (DA#4) volt szerencsénk élőben is megtekinteni. Talán nem véletlen, hogy két másik munkájuk (mindkettő BMW R100R-ből) szintén bekerült a 2015. és 2016. évi Bike Exif 10-es listába. Müncheni csapatként nem csoda, hogy legtöbbször egy bömösnek esnek neki.

DA#4 Neo Racer

Content not available.
Please allow cookies by clicking Accept on the banner
A tartalom nem elérhető
A tartalom megtekintéséhez engedélyezned kell a sütiket, ide kattintva.

5. Buell, FrankenBlast

Alex, az asztalos segéd, gondolt egy nagyot és Romániából Chicagóba emigrált. A következő lépése az volt, hogy kialakított egy apró műhelyt a lakása sarkában. Aztán ugyanezzel a váratlan vehemenciával, nekiesett egy Buellnek és szinte csak a motort, a karburátort és a váz első felét meghagyva életre hívta ezt a remek járművet ezzel a döbbenetes első traktussal! Well done Alex!

4. BMW Alpha, Landspeeder

Egy újabb BMW egy általunk is megénekelt művésztől. A török pixelvarázslóról, Mehmet Doruk Erdemről már írtunk. (A cikk a Landspeeder következő fotója után található.) A virtuális művész terveit ezúttal az amerikai Mark ‘Makr’ Atkinson motorépítő emelte át a kézzelfogható valóságba. (Jakus Tomival éppen a karácsonyi rendezvényünkön beszéltünk arról, hogy minden hasonló virtuális tuning művész vágya, hogy az általuk digitálisan megépített jármű fémből is megépülhessen egyszer.)

Mehmet Doruk Erdem

Content not available.
Please allow cookies by clicking Accept on the banner
A tartalom nem elérhető
A tartalom megtekintéséhez engedélyezned kell a sütiket, ide kattintva.

3. The Mutant, Ironwood Custom Motorcycles

A lista utolsó BMW-jét, „a Mutáns” R80-ast Arjan van den Boomnak és két kollégájának Ericnek, továbbá Samnek köszönhetjük. BTW: Azért is szeretnek az építők ezekhez a régi béemvékhez nyúlni, mert viszonylag könnyen tudnak hozzá alkatrészeket beszerezni. (Akár később is.) 

2. KTM, Hazan Motorworks

Erről a fantasztikus motorkerékpárról éppen néhány hete lelkendeztünk! (Link a következő fotó után.) Amennyiben nekem kellene választanom ebből a 10-es listából egy motort, nem sokat gondolkodnék és hamar „áttolnám” a Route42 garázsába ezt a gyönyörűséget!

Kompresszoros agresszor

Content not available.
Please allow cookies by clicking Accept on the banner
A tartalom nem elérhető
A tartalom megtekintéséhez engedélyezned kell a sütiket, ide kattintva.

1. The Madboxer, Marcel van Hooijdonk

Az új-zélandi Marcel van Hooijdonk öt évet szánt az életéből erre a projektre! Mi tagadás, tényleg megdöbbentő szerkezet született az autó (Subaru WRX) szív köré! Két-sebességes automata váltó, turbófeltöltés, központi kormányzás és valami egészen elképesztő első traktus jellemzi ezt a szörnyet. Ráadásul mindezek ellenére, mivel minden hivatalosan szükséges elvárást teljesít, még az utakon is közlekedhet. Nem semmi!

Szólj hozzá!