Jul
6
2021

Erik Buellnek is tetszene

Szeretjük az Intermot/AMD motoros ünnepet! Látogatjuk is! (cikk-1, cikk-2) Ezúttal annak a motornak egy korábbi állapotáról számolunk be, amellyel Sapka Mester 2014-ben besöpörte a ’Street Performance’ kategória világbajnoki második helyezését!

Vállalt elfogultságomat a Café Racerekhez már ismeritek. Ma ismét Sapi egy ilyen járművét mutatom be Nektek. Ezúttal azonban nem egy klasszikus darabot, hanem egy űrbéli high-tech masinát. A donor, vagyis a Buell XB12R (Firebolt) önmagában is egy igazi „bad boy”. (Akkor különösen, ha gyorsan megszabadítjuk attól a fura első idomtól.) Az építésnek pikáns felhangot ad, hogy 2009 végén a Harley-Davidson bezárta a Buell gyárat. Erik Buell akkor 59 évesen éppen nyugodt, „kisnyugdíjas” éveit élte.

Az egykori versenyző azonban a Barátok közt epizódjainak nézése helyett, a válság közepén megalapította az Erik Buell Racing céget amely kisszériás versenymotorokat szabadított az utakra.

Azóta sajnos szinte állandósult az EBR vesszőfutása és „főnix-kálváriája”. (A számtalan csőd és tulajdonosváltás után mostanában Bill Melvinen, egy michigani befektetőn van a motorvilág szeme…)

A ma bemutatandó harcos Buell szívében dobogó 1200 köbcentis Harley erőforrás hengereinek cseréje után (az eredeti hengerfejek felhasználásával) már 1500 köbcenti égéstérben robbanhat fel a benzin-levegő keverék, hogy a felszabaduló energia rászabadulhasson a Hunyadi Kornél által Kawasaki-felnikből egy radikális beavatkozással (öntött küllő kimarása után újra küllőzés!) újragondolt kerekekre. A hajtást Sapi nem akarta véka (vagy fedél) alá rejteni, így egy bravúros és kétségtelenül teátrális megoldás segítségével, szabadon gyönyörködhetünk a fogas szíjban, amelynek szinte a teljes útját nyomon követhetjük a módosított, nyitott fedélen keresztül!

High-tech

 
Teátrális megoldás

Arról, hogy a szörny gyorsan meg is tudjon állni, a nagy méretű féktárcsát satuba fogó nyolcdugattyús (mondom nyolc!) féknyereg gondoskodik. A központi légrugóstagot, az említett féktárcsákat és a szálcsiszolt kormánykiflit szintén Hunyadi mester jegyzi. A Rizoma kormány végére kerültek az indexek. Persze egy high-tech gép nem nélkülözheti a karbont sem, ezért ebből a könnyű anyagból készültek a sárvédők, illetve néhány betét is. 

A Buell neve eredetileg is mennykőcsapás volt.

Valljuk be, Sapi beavatkozása után jobban rászolgál a nevére. Valószínűleg ezzel még maga Erik Buell, vagy Matthew Chambers (Confederate / Combat Motorcycles alapítója) is egyetértene.

Varázslat a hengerekkel: Erdős Csaba, vezérműtengelyek: Master Szuromi, a fantasztikus fotókat pedig Sárosi Zoli készítette.