Apr
25
2017

Troli hangú Harley?

Három éve nyáron, a reggeli kávé mellett lapozgatva kedvenc geek lapomat, a Wired magazint (pontosabban „simogatva” az iPad verzió digitális oldalait) kissé még álmosan konstatáltam, hogy Alex Davies egy elektromos hajtású motorkerékpárról értekezik.

Az ilyen jellegű e-motor bemutatók már három éve sem emelkednek ki markánsan az egyre növekvő marketing zajból, de ezúttal a Harley Davidson mutatta be a LiveWire nevű, aksik hajtotta kétkerekűjét!  Elektromos Harley! Ejjjjjj!

A jármű egyébként azóta sem került forgalomba, alkotói nyilván csak tesztelték a HD társadalom hozzáállását a bátor projekthez. Az akció azonban nem pusztán kommunikációs síkon zajlott, hiszen a kiválasztottak szűk köre a 66-ost végigmotorozva, élőben tehette próbára a rendhagyó motort.

A legendás márka vezetői és marketing arcai azért nem voltak ügyetlenek. Mark-Hansd Richer, a cég marketing igazgatója a következőképpen kommentálta a projektet: „A LiveWire Projekt sokkal inkább hasonlít az első elektromos gitárra, mint egy elektromos autóra.” Ügyes mondat! Matt Levaticht (A HD elnök/COO-ja) pedig (vagy a sajtóközleményt író PR cég) azt találta mondani: „Amerikára mindig is jellemző volt, hogy folyton újraértelmezte saját magát.”

Maga a motor kinézetre inkább egy power cruiser, mint egy chopper, de a formaválasztás érthető, hiszen jobban illik az új meghajtáshoz. 74 lóerő gyorsítja a vasat 4 másodperc alatt 100-ra. Ez OK. Hatótávolsága 85 kilométer, végsebessége pedig 150 káemháperóra. Ez viszont nem OK. Hányszor álltak meg a tesztelők a 66-os úton konnektort keresni? Gondolom ezért ejtettek útba 30 db. HD kereskedést, ahol friss meleg törülköző, (gyömbér) sör, HD marketing szpícs (+„loppon” aksi gyorstöltés) kombó után mehettek egy új takkal (és „tele tankkal”) a végtelen szabadság egy újabb (max. 85 kilométerre elhelyezkedő) Harley állomására.

Azért érezni az óvatosságot a nagy múltú Milwaukeeban székelő (fura szó) cég első ilyen jellegű lépésében, de ezek szerint már/még ők is szükségét érezték az elektromos motorkerékpár piac finom megszondázásának. Múlt alkalommal már tettem utalást a HD társadalom klasszikus motoros értékeket kedvelő tulajdonságára. Ez a „bőrgatyás közönség” már a folyadékhűtés bevezetésekor is kb. annyira prüszkölt, mint a Porsche társadalom tette hasonló okból, amikor a 90-es években a legendás boxer léghűtését vízhűtésre cserélték a német mérnökök. (BTW: imádom a régi léghűtéses Porschék hangját!)

Jó kérdés, hogy a kultikus, nagy V2-es „potato-potato hangzást ki tudja-e a jövőben váltani a hajszárító sivító „troli sound”. Kíváncsian várom a fejleményeket és a tesztelők véleményét. BTW: Európában is megszervezik a teszt utat, így a siheder cowboy után a vén lady is megismerheti majd az elektromos Harley Davidsonok új hangját.

Addig pedig nyitott kérdés marad, hogy a LiveWire hasonló bűntett-e az emberiséggel szemben, mint az alkoholmentes citromos sör, vagy egy szükségszerű lépés a részvényárfolyamok jövőbeni „karbantartása” miatt. „Iránymutatásként” Alex mindenesetre a következő címet adta a Wiredben publikált cikkének: „Harley-Davidson’s First Electric Motorcycle Surprisingly Doesn’t Suck”.