Oct
3
2023

Rolls-Royce két keréken

Szóval az úgy van, hogy vannak az ún. motorkerékpárok és van a Brough Superior SS100.

Azért SS, mert Super Sport és azért száz, mert százzal tudott menni. Menni? Száááguldani! Mármint 100 mp/h (kb. 161 km/h) volt a végsebessége. (Ami akkoriban „elég nagy szám volt”!) A Brough Superior első darabjai több mint egy évszázaddal ezelőtt gördültek ki a nottinghami gyárkapun, néhány éve pedig újraindult a gyártás. (Szépek szépek az új BS-ek, de azért…) Jól tudja ezt Viacseszlav Sejanov is, akinek a múzeuma egészen elképesztő motorkerékpár gyűjteménnyel rendelkezik.

Oroszország „mélyén”, Samara városában (apátok/nagyapátok Lada Samarája megvan?), ahol az említett múzeum található, az év öt hónapjában nem megy a fagypont fölé a hőmérséklet (!), de ez nem zavarja a legnagyobb privát orosz vintage motorosgyűjteményt megnézni szándékozókat. Akik egyébként az SS100-as mellett, további három Brough Superiort is megcsodálhatnak a kollekcióban! (BS Austin Four, BS SS80 és BS 1150)

A William Edward Brough által alapított (és második fia, George által tovább vitt) évszázados márka azért is különleges, mert tulajdonképpen ezek voltak a világ első épített motorjai, hiszen mindegyik darab a megrendelő igényei alapján készült (kézzel) a különböző komponensekből. (A motor a J.A.P.-tól érkezett, a váltót a Sturmey-Archer építette, a villákat a Castle Fork & Accessory Co. gyártotta.)

A ma bemutatandó jármű abból a szempontból is különleges, hogy a Dunlop Tyres cég csináltatta 1931-ben a gyár 40. évfordulójára.

Ezzel a motorral reklámozták (és tesztelték) az általuk gyártott gumikat. Egy korabeli fotón még látszik, hogy eredetileg oldalkocsival szállították a járművet, de ez a „szerelék” a második világháborúban eltűnt, sőt maga a váz is komoly sérüléseket szenvedett. Bár a motort újjáépítették, de nem egy gyári váz köré barkácsolták össze. A következő 55 évet ebben a méltatlan állapotban vészelte át az egykor szebb napokat megélt motorkerékpár.

Aztán, 2001-ben, egy „ismeretlen hős” végre teljesen restaurálta a járművet!

Nemcsak, hogy egy eredeti váz köré építette újjá, hanem újra működőképessé tette a BS szívét is! Gyorsan előre tekerve újabb hét esztendőt, a motor egy igazi Brough Superior guruhoz/gyűjtőhöz (a New York Times szerint is!), Michael FitzSimonshoz került. Aki, tekintettel hajlott korára, később túladott sok motorján. Így került végül 2012-ben jelenlegi helyére mai csodálatunk tárgya, ez a különleges szépség! (Az aukciós leütési ára nem ismert a járműnek, de egészen bizonyosan lehetne belőle vásárolni egy modern Rolls Royce-t…)

Jut eszembe, megy fapados repcsi Samarába?

Forrás: BIKEEXIF