Nov
30
2021

Párizs-Dakar rali Szaúd-Arábiától Szaúd-Arábiáig

A több mint 40 éves Párizs-Dakar rali már a covid előtt is kissé „bepunnyadni” látszott.

Persze még így is embert és technikát próbáló óriási kihívás, különösen motorral. 2019-ben persze inkább Lima-Lima ralinak kellett volna hívni a 42. (!) viadalt, hiszen Peru fővárosától indult és oda is érkezett vissza ez az egykor jobb napokat megélt sivatagi verseny. (Miközben el sem hagyta az országot a mára kb. 5000 kilométeresre redukálódott futam. BTW: 2020-ban és 2021-ben is „csak” Szaúd-Arábia dűnéin kűzdöttek meg egymással a résztvevők, ahogy 2022 január elején is fognak.)

2005-ben volt szerencsém nekem is meglátogatni Mauritániában e híres versenyt, így közvetlen tapasztalatom is van az „utazó cirkusszal” kapcsolatban.

A cirkusz kifejezés nem túlzó, sőt inkább devalválja a rali szervezőinek döbbenetes munkáját.

Ezek az emberek a semmi közepén, sokszor homokviharok közepette építenek fel, állomásról állomásra újra egy teljes kisvárost (!), szervizpontokkal, modern kommunikációs bázissal, komplett konyhával és egészségügyi helységekkel. A következő két fotóm egyikén Palik Laci magyarázza, hogy  miért olyan „viseltes” a kezében látható Nissan Navara lökhárító, a másikon pedig Varga Ákos mutatja be, hogy milyen „cifraság” történt vele aznap a sunyi dűnék között. Laci 18. (!) lett végül abban az évben, Ákos pedig, aki első magyar motorosként teljesítette végül a versenyt, a 27. helyet szerezte meg!

Le a kalappal előttük!

Az egyik este a bivakban éppen közvetlenül mellettem, (a már akkor hatszoros Dakar motor győztes és egyszeres autó győztes legenda) Stéphane Peterhansel tömte magába a csirkét, szemmel láthatólag (a folyamatos életveszély ellenére is) igen jó étvággyal. Talán már akkor érezte, hogy ismét a dobogó legfelső fokára állhat majd a végén… Aztán 2007-ben, 2012-ben, 2013-ban, 2016-ban, 2017-ben és legutóbb 2021-ben egy Mini JCW Buggyval, amellyel a háromszoros győztes Carlos Sainz is indult!

Hatszor nyerte meg tehát motorral, nyolcszor pedig autóval ezt az életveszélyes versenyt!!!

Miután Peterhansel négy kerékre váltott, egy teljes évtizedig (!) csak az volt a kérdés, hogy Marc Coma vagy Cyrill Despres „motorozik-e fel” a végén a dobogó legfölső fokára. A következőképpen alakultak a motoros eredmények abban az évtizedben (persze mindketten, ahogy Varga Ákos is, egy KTM-nek húzták a fülét):

2005 – Despres
2006 – Coma
2007 – Despres
2008 – Coma
2009 – Coma
2010 – Despres
2011 – Coma
2012 – Despres
2013 – Despres
2014 – Coma
2015 – Coma

Balra Coma, jobbra Despres 2017-ben.

Látogatásomkor, 2005-ben, a tradícióknak megfelelően még Afrikában zajlott a 26. verseny és valóban Dakarban volt a befutó. Akkor még nem tudtam, de az volt az utolsó előtti alkalom, hogy ezen a kontinensen zajlott a rali. 2008-ban terrorfenyegetés miatt elmaradt a megmérettetés, 2009 után pedig már Dél-Amerika adott otthont a versenynek. Visszaviszik valaha Afrikába a híres futamot?

Szólj hozzá!