Jul
30
2019

Okos Niki motorja

A Quail Gathering a Pebble Beach Concours d’Elegance motorkerékpáros megfelelője.

A világszínvonalú, ritka, kifinomult és egzotikus restaurációk jelennek itt meg, valamint megfűszerezve a kiállítást, néhány valóban megdöbbentő átépítés. Nem könnyű díjat nyerni a Quail-en. Ebben az évben Niki Smart hihetetlen Honda XL500-asa azonban egyből két trófeát is megszerzett: a Custom/Modified kategóriát, valamint az Arch Motorcycles (Keanu Reeves!) által bemutatott „Design and Style” díjat is elnyerte.

Niki jól ismert az autós világában. Híres brit autótervező, aki most az USA-ban dolgozik. Először az Ariel Atom sportkocsi vezető tervezőjeként került be a főcímekbe, ezt követte a Cadillac koncepcióautóinak sikere. Legutóbb pedig a General Motors formatervezési vezetője volt, aki a Los Angeles-i Advanced Design csapattal dolgozott együtt.

Az 1981-es XL500-as motorja köré épült jármű nem egy tipikus motorépítési projekt – a befejezéshez több mint egy évtized kellett, és az építő szakemberek hadseregét vette igénybe.

„Van egy hosszú listám olyan emberekről, akik egy kicsit segítettek, és néhány emberről, akik viszont sokat.” – mondja Niki.

Az inspiráció Boardtrack versenyzők fotóiból származik, amit Niki egy kiállításon látott.

„Soha nem láttam korábban semmi olyasmit, mint az amerikai board track pályák közel 50 fokos dőlésszöge.”

„A korszak gyönyörű motorkerékpárjai (törvényesen) 160 km/h-s végsebességű gépek voltak” – lelkesedik Niki. „Számomra a nagy, vékony kerekek és gumiabroncsok remekül kiegyenlítik a váz és a motor tiszta, nyílt vonalait.”

A második inspirációs forrást a 20. század második feléből származó kísérleti európai versenyzők biztosították. „Mielőtt a teleszkópos villa teret nyert volna, az egyedi első elemeknek köszönhetően sok motor különleges arányokkal rendelkezett.”

Niki úgy döntött, hogy Hossack-stílusú villákat használ, és végül a Honda XL500-as erőforrásra tette le a voksot. „A levegőhűtés letisztultsága és általános elrendezése volt a cél. Amellett, hogy négy szelepes fej párhuzamos kettős kipufogó rendszerrel van ellátva, a 70-es évek végétől a 80-as évek elejéig, a későbbi XL650-hez képest viszonylag szép borítások jelentek meg azokon a motorokon.”

Niki felelt a dizájnért és a legtöbb alkatrészt is ő gyártotta, de bölcsen átadta a CNC-marást és a kompozit laminálást a szakértőknek. „Élvezem a laminálást – készítem a saját szörfdeszkákat -, de egy barátom nagyon tapasztalt lamináló, és felajánlotta, hogy besegít a karbon részeknél.”

A kezdőpont a CAD terv volt.

„Először csak vázlatos terveket készítek, hogy papírra vessem, amit elképzeltem, majd elkezdem a CAD modellezést, hogy lássam, mi fog működni és mi nem.”

Niki kedvenc szoftvere az Autodesk Alias, amelyet az elmúlt 20 évben gyakran használt munkái során.

„A program erős pontja a kifinomult felületek fejlesztése, de arra is jó, ha CNC-t vagy 3D-s nyomtatást készítünk.”

Az XL500-as erőforrás háromdimenziós beszkennelésével kezdett el dolgozni Niki az arculaton és az arányokon. A gumiabroncs mérete 26 coll volt, és egy olyan vezetési pozíciót támogatott, amely a több mint 180 centi hosszú váz elnyúlását is segítette.

Azt is szerette volna, hogy a motor profilja kissé döntött legyen, ezért végül egy keveset megemelte a tartály középvonalát, hogy elkerülje, hogy az első felfüggesztés a profil legmagasabb pontjává váljon.

A kormányzás a felfüggesztő karok közé van elhelyezve, radiális és tolóhenger görgőscsapágyak kombinációjában. Az alacsonyan elhelyezett kormányrudak pedig segítenek csökkenteni a motorkerékpár „vizuális súlyát”.

Niki a hosszú tengelytávnak és a nagy átmérőjű gumiabroncsoknak köszönhetően a hagyományos geometriánál meredekebbre tervezte az első felfüggesztést. A kerekek kissé problémások voltak: a gumiabroncsok szénszálas felnikre történő ültetésének próbálkozásai után Niki végül visszatért az acélfelnikhez.

A szénszálas küllők a CNC megmunkált csomópontokhoz vannak rögzítve a nagy üreges tengelycsavaroknál.

„Megtaláltam a lehető legnagyobb kerékcsapágyakat, amiket be tudtam illeszteni a féktárcsa rotorjába.”

Niki más gyártási technológiákkal is kísérletezett, beleértve a „investment cast” részeket is, amelyek a kerékpárok vázán is megtalálhatóak. „A pozitív darabokat is ki tudtam 3D nyomtatni, hogy szilikon öntőformákat készítsek, ami lehetővé tette számomra, hogy kiöntsem a megfelelő viaszdarabokat.” Az összes keretcső 4130-as krómból készült, és lehetővé tette, hogy az öntött alkatrészeket is ugyanebből az anyagból készítsék el. Egy házi készítésű „jig” segítségével Niki fixálta az összes fontos elem pozícióját, és aztán tradicionális eljárással rögzítette őket egymáshoz.

Az ülés egy hagyományos board track nyereg és Niki régi Kashimax Aero BMX ülésének keveréke, amelyet először agyagból készített el, majd beszkennelte egy CAD programba, végül szénszálból és kevlárból gyártotta le.

A kipufogórendszerre az alkotó különösen büszke.

„Apám műhelyében nőttem fel, hogy megtanuljam a kipufogó készítés csínját-bínját, ezért különösen jó munkát akartam végezni ennél az elemnél” – mondja Niki.

A „megosztott” tank szénszálas és üvegszálas kompozitból készült, sárgaréz szerelvényekkel. Az egyes felületek belseje üreges, így a két tartály közötti térben van elhelyezve a kompakt 6V-os akkumulátor, valamint a kábelezés egy része.

A színséma szándékosan sötét. „Meg akartam mutatni a szénszálakat, de nem tolakodó módon, ezért ilyen visszafogott a kontraszt a környező fekete elemekkel” – mondja Niki. Kis díszítésként csak a sárgaréz jelvények jelennek meg a tankon.

Forrás: BIKEEXIF

Szólj hozzá!