Jul
25
2023

Nagy. Rossz. Farkas!

El Solitario. David Loner Borras cégének már az elnevezése (A magányos) is arra utal, hogy különc járműveket gyártanak (az öndefinícójuk szerint) „galiciai kannibál fiúk”.

Galicia, Spanyolország északnyugati történelmi régiója nem összetévesztendő Galíciával, a Habsburg Birodalom egykori legnagyobb tartományával. Kb. négy évvel ezelőtt (az általunk is már sokszor megénekelt, (pl. itt, itt, és itt) BMW RnineT-ból épített Impostor (szélhámos) nevű ’bad ass’ bestiájuk is markánsan kilógott az épített motorok sorából. Nyilvánvaló, hogy ezek az „őrült spanyolok” hogyan akarnak kitűnni az építők sorából, különcségükkel kiemelkedve a marketing zajból. Ahogyan az Imposztorról (‘Bōsōzoku-Chopper-Racer’) készült rendhagyó film, úgy az e cikkben bemutatandó motorról forgatott (cikk végén található) mozgóképek is ezt a nyilvánvaló célt szolgálják.

Ezúttal azonban nem egy német mérnök kopogtatott be a spanyol kézműves ajtaján, hanem egy japán szakember, nevesül Shun Miyazawa, a Yamaha Europe product managere. Miyazawa úr Borrast azzal a feladattal bízta meg, hogy építse meg az utolsó Yamaha Yard Built track szörnyet egy XJR 1300-asból. (A híres Yard Built sorozat további három darabjáról is írtunk már. Itt olvashattok róluk: VMAX ’Infrared’ by JVB Moto, Botafogo-N’ by Numbnut Motorcycles és végül a nagy kedvenc, Faster Son’ by Shinya Kimura.

A szerkezet végül az El Solitario sajátságos keresztelőinek megfelelően a „mesés” ’Big Bad Wolf’ nevet kapta és 2015. szeptember 30-án állt rajthoz a méltán népszerű Glemseck 101 fesztiválon. (Nem mellesleg azzal a céllal, hogy lenyomja a Séb Lorenz vezette Lucky Cat Garage híres, áramvonalas gépét, a beszédes nevű Sprintbeemer továbbfejlesztett, furtherer’ változatát.)

A spanyolok eleget tettek a Yamaha elvárásának és nem módosították (vágás/hegesztés) a vázat. Borras saját elmondása szerint ez azonban nem tette egyszerűbbé a projektet.

A Solitario „nincs teljesen kibékülve” a négy hengeres motorokkal. Hónapokon keresztül azon gondolkodtunk, hogy miként lépjünk tovább. Végül az egyetlen lehetőségünk az volt, ha a teljesítményre és a technológiára fókuszálunk. Mindkettő „ismeretlen” (és drága) fogalom számunkra. Motorkerékpár költők vagyunk, nem mérnökök.”

Ezen okoknál fogva tehát Borras felkérte Mauro Abbadinit, a madridi Classic Co. vezetőjét, hogy segítsen be a projektbe. Végül csak a váz, a tank és a kormány maradt eredeti a BBW-n. A fogyókúra során 25 százalékkal (245-ről 183 kilóra) sikerült lecsökkenteni a motor tömegét, ami (és a 148 lóerő) a gyorsulási versenyeken különösen „jól jött”. A motorkerékpár Lectron 42-es karburátorokat kapott. A fékek (tárcsa rotorok, féknyergek, dugattyúk) megalkotásába a svéd ISR segített be. A villák és a csillapítók a k-Tech Suspension és a Novatech cégektől jöttek. A titán kipufogót az Asahina Racing szállította Japánból. Az olaj-hűtő egy helyi, spanyol vállalattól, a Taleo Racingtől érkezett, aki MotoGP teameknek is beszállít. Egy francia vállalkozás, az EMD küldte az alumínium motor borítót, melyet a gyári XJR1300 vásárlók is megrendelhetnek hamarosan. A tank egy TWM (custom) sapkát kapott és a széles nemzetközi összefogás utolsó mozzanataként egy londoni műhely, a DSC (Death Spray Custom) fényezte le a motort.

Az pedig, hogy Mauro Abbadinivel a nyeregben, lenyomta-e a 2015-ös Glemseck 101-en a NagyRosszFarkas a cikk elején megemlített SzerencsésMacska ápgrédelt bimmerét, a cikk végén található második videóból és ebből a cikkből derül ki. Bármi is zajlott le a versenyen azonban, a macskáknak tudvalevőleg kilenc életük van (ezt a tankon a bömös alkotói meg is örökítették), tehát a (nem túl távoli) jövőben bármi megtörténhet…