Jan
7
2020

Bike Exif Editor’s Choice 2019

Ahogy azt múlt heti cikkemben írtam, 2014 óta minden évben bemutatjuk a Bike Exif Top 10-es épített motor listáját, illetve 2015-től az „Editor’s Choice” rangsorukat is.

Előbbi objektív lista, mivel tisztán „adat-alapú”, vagyis az oldallátogatások és a közösségi média megosztások számai alapján képezi évente a magazin. Utóbbi pedig vállaltan szubjektív, hiszen a magazin szerkesztői választják ki néhány egyszerű szabályt betartva a számukra legkedvesebb vasakat.

Ezek a magukra mért szabályok a következők:

  1. Csak olyan motorokat választanak be a „szerkesztői listába”, amelyről az év során teljes és átfogó cikket írtak.
  2. Egy építőnek csak egy motorja szerepelhet a listán.
  3. Az „adat-alapú” (népszerűségi) listán már szereplő motorok közül nem választanak.

Alta Redshift – Blatant Moto

Amikor az Alta vállalat „lehúzta a redőnyt”, három volt alkalmazottjuknál maradt egy lista a cég korábban meg nem valósított ötleteiből. Szerencsére ezek a lelkes srácok is rendelkeztek kellő tudással, továbbá volt hozzáférésük az ígéretes Redshift modell prototípusához és a hajtáslánc alkatrészeinek mintacsomagjához is. A három legény megalakította hát a Blatant Moto-t és ezzel a radikális flat trackerrel debütált a piacon.

Honda CR500 – Deus ex Machina USA

A Deus USA „házi motorépítője”, Michael ‘Woolie’ Woolaway, mivel aktív versenyző, valóban tudja, mi az ami működik a gyakorlatban is, és mi az, ami nem. Tehát amikor a Red Bull felkérte, hogy működjön együtt a MotoGP csillag, Dani Pedrosa egyedi motorkerékpárjának megalkotásában, lehetett tudni, hogy igen komoly motor épül majd.

Mivel Pedrosa egész karrierje során Honda-val versenyzett, Woolie egy rendkívül erős Honda CR500-at választott donorként. Aztán kikapta a motort a járműből, és ripsz-ropsz bepattintotta Jeff Cole egyedi vázába. Továbbá Lectron karburátort, Öhlins villákat és Race Tech csillapítókat kapott a szerkezet.

Ducati Multistrada 1000 DS – 46Works

Nehéz megmagyarázni a 46Works csapat különleges stílusát. Egy biztos, ennek a sajátos formanyelvnek sok köze van az építő, Shiro Nakajima hátteréhez. A Ritmo Sereno alapítója, egy nagy, régi japán vidéki faépületben él, és klasszikus autókkal, illetve motorokkal versenyzik a mai napig.

Royal Enfield – Harris Performance

Harris a ’70-es évek óta gyárt nagy teljesítményű motorkerékpárokat, ám még soha nem épített flat trackert… egészen eddig. A Harris Performance céget a Royal Enfield anyavállalata birtokolja, és valójában ezt a vázat a Continental GT és a Himalayan számára tervezték. Ezért ezt a járművet is az Enfield Leicestershire-ben található műszaki központjával együttműködve gyártották le.

A vasat az Enfield új twin 650-es szíve hajtja, amelyet 750 köbcentire növelt az S&S Cycle, aki a kipufogót és az egyedi ECU-t (motorvezérlő egység) is szállította. Harris forrasztott acélcsövekkel építette meg a keretet, majd hozzáigazította az állítható kerekekhez és az Öhlins felfüggesztéshez. A szénszálból készült karosszériát az Enfield brit tervező csapata készítette.

S&S Cycle Knucklehead – Hazan Motorworks

Max Hazan rendszeresen szerepel az éves top 10 listában, jó indokkal. Alkotásai „elegáns vadállatok”, amelyek gyakran megmutatják, milyen messzire képes szárnyalni a képzelet. Ez a remekmű a régi olasz sportgépeket idézi meg, de valójában egy Knucklehead motor hajtja. A gépen található testreszabott króm váz egy alumínium lengőkarhoz és Enfield villákhoz csatlakozik. Az összes csiszolt alumínium elem egyedi, a rozsdamentes acél kipufogórendszerhez hasonlóan. (Max nagy kedvencem. Itt írtam egy általa készített kompresszoros csodáról.)

Yamaha MT-07 – Jake Drummond

Ki az a Jake Drummond?

Csak egy huszonöt éves wisconsini srác, aki ezzel a megdöbbentő Yamival egy csapásra levett minket a lábunkról. A motor története ugyanolyan őrült, mint a végeredmény maga. A teljes story magában foglalja az 1/10-es méretű modell rozsdamentes acélból történő megformálását, egy új MT-07 megvásárlását, amikor nem sikerült használtat/töröttet találni, és az iskolából való kimaradást is a projekt befejezéséhez.

Indian Scout – Luuc Muis

Amikor az Indian gyár építői versenyt indítottak a Benelux térségben, Luuc Muis rögtön fejest ugrott a projektbe.

Egy az 1910-es évek korszakára hajazó board trackert álmodott meg, de egy modern csavarral. Az ötlet bejött! Az egészhez „csak” egy vadonatúj Scout-ra és húsz hét kemény munkára volt szükség. Luuc főállásban az Outsiders Motorcycles üzletében dolgozik, ezért csak a hivatalos munkaideje után tudott ezen a járművön dolgozni.A Scout motorján és tengelyein kívül minden más „custom”. A szerkezeten titán kipufogógépek vannak az Akrapovičtól, karbon villák kerültek beépítésre, továbbá egy hátsó lengéscsillapító, amelynek formaterve a hegyikerékpárok világából származik.

Harley-Davidson Street Rod 750 – Noise Cycles

Scott ‘T-Bone’ Jones ultra-menő Harley építéseivel tette le névkártyáját az iparágban. Aztán elkezdett Hooligan osztályú flat track futamokon indulni – és azóta rendkívül nagy hangsúlyt fektet a versenyzésre is. Ez azt is jelenti persze, hogy a személyes versenygépe folyamatosan fejlődik.

Ennek a vasnak talán a legnagyobb erénye a „dirt” felépítménye. Scottnak és csapattársának, Brandon ‘Gonz’Gonzaleznek az volt az őrült ötlete, hogy a Husqvarna FC450 készletét használják fel a projekthez. Így kölcsönvették a műanyag idomokat egy baráttól, és kiderült, hogy majdnem tökéletes illeszkednek erre a motorra is. Scott néhány darabot azért levágott a szettből, majd lenyűgöző alumínium üzemanyagcellát épített fel, hogy kitöltse az összes rendelkezésre álló helyet, miközben megőrizte a versenygép minimalizmusát.

BMW R18 – Revival Cycles

A BMW Motorrad az elmúlt években nagyon elkapta a kor hangulatát. Ahogy arról már sokszor írtam (ittitt és itt), a nagy múltú bajor gyártó hatalmas vehemenciával (és tőkével) egy komplett „felnőtt-játszóteret” épített fel legendás boxerei köré. A német (mérnöki és kommunikációs) gépezet a világ leghíresebb motorépítőivel együttműködve, ügyes PR kampányok segítségével ismerte fel/aknázta ki az elmúlt évek „retró hangulatát”. Ez is egy ilyen kollaboráció. (E motorról itt írtam részletesen.)

A hatalmas, két oldalt brutálisan kiálló hengerekkel (amelyeknek a teljes űrtartalma kb. 1800 köbcenti!) a Revival kihívása az volt, hogy olyan dizájnt tervezzen, amely „elbír” ezzel a tömeggel és kellőképpen kihangsúlyozza a forma szépségét. Alan Stulberg, a Revival vezetője azt akarta, hogy a koncepció két dolgot valósítson meg egyszerre:

„Úgy tűnjön, mintha nem lenne képes működni, és ne korlátozza a motor, illetve a hajtómű látványát. Azt hiszem, mindkét célt elértük.”

PACT – Walt Siegl

Amikor híre ment, hogy „a nagy Walt Siegl” egy elektromos motorkerékpáron dolgozik, mindenkit kíváncsivá tett a hír.

Ebben a projektben ráadásul a motorépítő guru, Mike Mayberry ipari formatervezővel dolgozott együtt, aki szintén nagy név a szakmában. Mike-t és Walt-ot egy egyszerű eszmény hajtotta: egy olyan elektromos motorkerékpár készítése, amely érzelmi szinten szólítja meg a szemlélőt. A ‘PACT’ pedig tele van olyan részlettel, amelyek segítségével ez a hatás garantált. Vessetek például egy pillantást a karosszéria márványos hatású „erezetére”; amely nem egyszerűen festve van, hanem az felhasznált karbon elemek természetes felületéből adódik.

A PACT-ot egy Alta Redshift szív hajtja, amelyet egyéni krómvázba helyeztek. Az összes tartóelemet, amely a kritikus alkatrészeket hordja, először 3D-ben terveztek meg és nyomtattak ki, majd a tesztek után CNC segítségével acélból gyártottak le. Még a felni is kifejezetten ehhez a projekthez készült. A motorkerékpár kb. 50 lóerős, súlya mindössze 251 font (114 kg), és kifejezetten az utcára tervezett geometria alapján gyártották le.